Mida intrigeerivat võime oodata 2012. aasta ulme-ja õudusfilmide vallast?

Kui 2011. aasta oli USA kino toodangu poolest üks järgederohkeim, siis käesolevas aastas on kõike muud kui ainult järgi. Olgugi, et taaskord domineerivad adaptsioonid kirjanduslikust alusest, pikkisilmi nii kriitikute kui ka rahva poolt oodatud järjefilmid kui ka täiesti originaalse kontseptsiooniga rabada püüdvad linateosed, mis siiski samuti põhinevad juba olemasoleval filmiseerial ning ainuüksi tänu sellele tõigale koguvad need juba varajases staadiumis meeletul hulgal tähelepanu. 2012. aasta on helde, sest valik on tegelikult vägagi suur. Kui Hollywood toob päevavalgele peamiselt juba läbitöödeldud materjali, siis iseseisvad tegijad katsetavad kogu aeg millegi uuega.




Suur nelik ehk neli aasta suurfilmi
2012. aasta suureks nelikuks võib lugeda Sir Ridley Scotti õudusulmefilmi “Prometheus”, Peter Jacksoni järjekordse J.R.R Tolkien`i ekraniseeringu “The Hobbit”, Christopher Nolani Batmani seeria viimase filmi “The Dark Knight Rises” ja loomulikult ka Timo Vuorensola ligi 5 aastat produktsoonis viibinud ulmelise sõjafilmi “Iron Sky”. Võib tagasihoidlikult loota, et Vuorensola pakutavat huumorispektaaklit “Iron Sky” näeme ka tänavusel Haapsalu Õudus-ja Fantaasiafilmide Festivalil.


Uusversioonid – halb või hea?
Mäletate veel Paul Verhoeveni ulmefilmi “Total Recall”? Philip K. Dick`i lühijutu “We Can Remember It for You Wholesale “ põhjal 1990. aastal valminud kultusfilm, mille peaosas on Arnold Schwarzenegger. Ikka mäletate. Usun, et iga ulmesõber on seda sci-fi ulmemärulit nägema juhtunud. Kõigi rõõmuks või kahjuks ilmub käesoleval aastal filmile ka uusversioon, mille lavastajatoolis istub Len Wiseman(“Underworld”, Underworld: Evolution”). Põhineb seegi Dicki lühijutul ja Verhoeveni loodul. Peaosa kehastab Colin Farrell ja kõrvalosades võime näha ka Jessica Bieli(“A-Team”), Kate Beckinsale`i(“Underworld”) ning muuhulgas ka Bryan Cranstonit(“Breaking Bad”) ja Bill Nighy`t(“The Boat that Rocked”). Film olevat märksa poliitilisemate toonidega ehk teisisõnu püütakse sama lugu tõsisemas formaadis ümber jutustada. Iseasi, kui vajalikuks see osutub. Film peaks ilmavalgust nägema 3. augustil.

Kui juba uusversiooni lainele jõudsime, siis ei saa märkimata jätta ka 5 aastat pärast “Total Recalli” ilmunud ulmepõnevikku “Judge Dredd”. Koomiksipõhise adaptsioonina kukkus film läbi nii finantsiliselt kui ka publiku huvi poolest. Sylvester Stallone oli peaosas mõjuvõimsa kohtuniksõdurina karmis düstoopias. Karl Urban(“Pathfinder”) kehastab kohtunik Dredd`i 21. septembril esilinastuvas uusversioonis “Dredd”, mis tegelikult peaks olema lihtsalt uus nägemus “Judge Dredd`i” koomiksitest. Siinkohal tuleb tõdeda, et kui esimene kord põruti, siis ehk teine kord seda ei juhtu. Filmi lavastajaks on seni peamiselt põnevusfilmidega tegelenud Pete Travis(“Vantage Point”). Senist progressi jälgides näeb uus Judge Dredd`i adaptsioon kahtlemata väga uhke välja. Nagu hetkel Hollywoodis tavaks on, siis “Dredd” on kahtlemata tõsisemates ja tumedamates toonides kui eelkäija.



USA filmitööstuse mitmekesisus
“Total Recall” ja “Judge Dredd” on ühed tuntuimad USA kinoajalukku jäädvustatud kultusfilmid, mis see aasta endale uued rõivad saavad. Tekitagu see meelehärmi või mitte. USA kinomaastik tõotab aga ulme-ja fantaasiahuvilistele eriti põnev tulla. Lisaks uustöötlustele nagu “The Amazing Spider-Man”(6.juuli), järgedele nagu “Men in Black III”(25.mai) ja “Wrath of Titans”(30.märts) on oodata ka mitmesuguseid värskeid tõlgendusi klassikalistest muinasjuttudest, koomiksitest, kirjanduslikest figuuridest ja teleseriaalidest. Olgugi, et enamik tänavusi USA filmitööstuse ulme-ja fantaasiafilmid baseeruvad juba loodud materjalil, ei tähenda see üldsegi seda, et nad oleksid juba sündides surnud. Ettevaatlikkus on aga voorus, nagu alati. Olgu selleks Bryan Singeri(“X-Men”) nägemus “Jackist ja oavarrest” oma uues filmis “Jack: The Giant Killer”(22.märts), Rubert Sandersi “Snow White and the Huntsman”(1.juuni), mis põhimõtteliselt jutustab ümber kõigile tuntud muinasjutu õudusäratavaks fantaasaseikluseks, milles löövad kaasa Charlize Theron, Kristen Stewart ja Chris Hemsworth.

Tulemas on ka Tarsem Singh`i(“The Fall”, “Immortals”) vaatenurk Lumivalgukesest filmis “Mirror, Mirror: The Untold Story of Snow White”(20.aprill). Erinevalt Sandersist rõhutab Singh komöödiale ja värvilisele pillerkaaritamisele. Lisaks Lumivalgukese uustöötlustele pakub midagi sarnast ka Tim Burton. Esimeseks on tema enda lühifilmi “Frankenweenie” samanimeline täispikk versioon, aga seekord hoopis stop-motion animatsioonina ja teiseks aastatel 1966-1971 jooksund teleseriaalil “Dark Shadows” põhinev samanimeline vampiirikeskne komöödia, mille peaosas muidugimõista Johnny Depp ja Helena Bonham Carter. Film jõuab kinodesse 11. mail.

Ameerikakeskne koomiksilembus saab oma rahulduse kätte juba kuu aja pärast linastuvas kõiki tähtsamaid Marveli koomiksikangelasi koondavast filmist “The Avengers”(4.mai). Kui oled tuttav selliste filmidega nagu “Iron Man”, “The Incredible Hulk”, “Thor” ja “Captain America: The First Avenger”, siis juba tead, mida oodata. Projekti muudab aga eriliseks tõsiasi, et filmi lavastajaks on “Firefly” ja “Buffy” nimeliste seriaalide poolest tuntud Joss Whedon. Eks igal Whedoni austajal on rõõm näha, et ekraanidele on jõudmas miski, mis on valminud Whedoni kätega. Mehe viimasest filmist “Serenity” on möödas vähemalt 7 aastat. Kui “The Avengers” teie jaoks huvi ei tekita, siis sellisel juhul pakub Hollywood Edgar Allan Poe loomingut reflekteerivat õudusthrillerit “The Raven”, milles John Cusack kehastubki Poe`ks ja asub tema enda loomingut järgiva sarimõrtsuka jälgedele. Filmi lavastajaks on Alan Moore`i graafilise novelli “V for Vendetta” ekraniseerija James McTeigue.

Teine fantastilist mõõtu alternatiivajalooline projekt on “Abraham Lincoln: The Vampire Hunter”, mille lavastajatoolis istub Timur Bekmambetov(“Day Watch”, “Wanted”) isiklikult. Taaskord põhineb film koomiksil, aga sellest sõltumata on kogu kontseptsioon harjumatult huvitav. Iga päev ei saa ju näha Ameerika kuulsaimat presidenti kirvest vibutamas ja vampiire hävitamas. 2010. aastal Uruguays ilma teinud õudusfilmist “The Silent House” valmis samuti uusversioon. Filmi muutis eriliseks asjaolu, et film on näiliselt üles võetud ühe kaadriga. Elizabeth Olzen, kes sai tuule tiibadesse Sean Durkini psühholoogilises draamas “Martha Marcy May Marlene” astub peategelase rolli. 9. märtsil USA kinodesse jõudev õudusfilm tõotab uusversoonina olla huvitav katse, aga kas ka midagi enamat kui ainult katse?

Aasta intrigeerivaimad filmid
Kui nüüd USA peavoolu toodangu selleaastane mitmekülgsus kõrvale jätta, jõuame aga hoopis kõrgemasse liigasse. Liigasse, mis ei allu provokatsioonidele ehk Hollywoodi filmitööstuse reeglipärasusele. Esmalt torkab silma ulmesarja “Lost” stsenarist Drew Goddardi lavastatud ja koos Joss Whedoniga kirjutatud “Cabin in the Woods”(13.aprill). Pealtnäha on antud filmi tegu pesuehtsa slasher-˛anri kuuluva linalooga, aga tegelikkuses on tegu filmiga, mis pöörab pea peale kõik, mida me ootame õudusfilmist, kus grupp noori veedab aega üksildases metsaonnis, kuni tumedad jõud neid ründama asuvad. Piisab filmi esialgse traileri vaatamisest ja me saame kohe aru, et midagi unikaalset on tulemas. Siitpoolt ka hoiatus. Piirduge ainult esimese traileriga. Kõik teised klipid ja trailerid rikuvad elamuse. Sama lugu kehtib ka Mehhiko re˛isööri Alfonso Cuarņni ulmefilmiga “Gravity” (21.november). Operaatoriks Emmanuel Lubezki, kellega koos väntas Cuarņn ka tumeda tulevikustsenaariumiga ulmefilmi “Children of Men”. Nende ühist koostööd arvestades on Cuarņni ja Lubezki ühisrinne vägagi viljakas ja hetkel ei julge isegi loota, mis saab kosmoses aset leidvast filmist, kus kogu tegevus ümbritseb kahte ilmaruumis triivivat tegelast.



Rian Johnson(“Brick”, “Brothers Bloom”) on hetkel ametis oma uue filmiga “Looper”(28.september), mille peaosades madistavad Joseph Gordon-Levitt(“Inception”) ja Bruce Willis(“Die Hard”). “Looper”, mille keskmes on ajas rändamine ja ajarännupõhine kuritegevus, on Johnsoni jaoks esimene ulmefilm ja ühtlasi ka kolmas täispikk film. Arvestades tema esimese kahe filmi kõrget loomingulist taset nii lavastuse kui ka stsenaariumi poolest võib “Looper” osutuda tõeliseks üllatushitiks. Viimaks ometi on midagigi kuulda ka ühisrindelt, mis sajandi alguses raputas filmimaailma triloogiaga, millesarnast ennem nähtud polnud. Vennad Wachowskid on asunud taas tegutsema ja koos Tom Tykveriga(“Lola Rennt”) kirjutavad ja lavastavadki nad ekraniseeringu David Mitchelli romaanist “Cloud Atlas”, mis peaks kinolinadele jõudma aasta viimaste kuude jooksul. Antud romaan on tuntust kogunud oma multitasandilise käsitluse poolest, mis viib lugejad fantastilistesse alternatiivreaalsustesse. Film on juba pikemat aega produktsioonis olnud ja võib ainult aimata, et Wachowski vennad on taas suure suutäie ette võtnud. Filmi osalevad Tom Hanks, Hugo Weaving, Hugh Grant, Halle Berry ja eelkõige Lõuna-Koreas tuntud Doona Bae.

Pärast 1978. aasta “Halloweeni” uusversiooni ja selle järge otsustas Rob Zombie(“House of 1000 Corpses”, “Devil`s Rejects”) jätkata millegi kardinaalselt erinevamaga ja tulemuseks ongi Zombie enda kirjutatud õudusfilm “Lords of Salem”(TBA), mis baseerub kurikuulsal Salemi nõidade kohtuprotsessil. Zombie film leiab aset küll tänapäeval, aga Salemi nõidade neetud hinged on ikkagi tema uue filmi peamiseks keseks. Raske öelda, milliseks kujuneb filmi tonaalsus, aga kui arvestada Zombie tendentsi olla korraga nii surmtõsine kui ka kohutavalt hüsteeriline horrorfilmide kummardaja, siis võib juba eos eeldada, et “Lords of Salem” järgib Zombie`le omast rõvedalt haiglaslikku maniakaalsust. II, III ja IV “Saw” re˛isöör Darren Lynn Bousmann, kelle vahest kõige isikupärasemaks lavastajatööks on rock-ooper “Repo! The Genetic Opera”, üllitab tänavu kaks filmi. “The Barrens”(TBA) põhineb USA New Jersey osariigi mütoloogilisel olendil Jersey kurat(Jersey Devil). Hoopis mõjuvamaks filmiks võib Bousmanni jaoks osutuda “The Devil`s Carnival”(TBA), mille pealkiri ütleb kõik, mida me sisu kohta peaksime teadma. Tegu on küll lühifilmiga, aga et filmist täit ettekujutust saada, peab ära vaatama olemasoleva traileri, mis vähemalt siinkirjutaja ühtäkki vägagi ootusärevaks muutis.



Lisaks Bousmanni intrigeerivale temaatikale on peagi ilmumas ka kultusklassiku “The Blair Witch Project” re˛isööri Eduardo Sanchezi uus õudusfilm “Lovely Molly”(TBA), mis seni on mainekaid festivale külastades kogunud küllaltki palju kiidusõnu. Lugu naisest, kes võitleb iseendas võimutseva kurjusega on piisavalt ebamäärane, et loost huvituda. Õnneks aitab filmi senine promo üsnagi edukalt mõista, miks Sanchezi uusimat filmi oleks mõistlik oodata. Adam Wingard`i värskeim õudusfilm “You`re Next”(TBA) on tuttavliku sü˛eega: perekonda hakatakse nende endi majas piirama ja neilt püütakse miskipärast elud röövida. Wingardi “A Horrible Way to Die” väisas ka 2011. aasta Haapsalu Õudus-ja Fantaasiafilmide Festivalil ning seegi film saavutas mitmetel nimekatel festivalidel tohutu menu. Sama lugu juhtus ka tema uue filmiga. “You`re Next” võeti rohkete auhindadega vastu nii Fantastic Fest`il kui ka Toronto Rahvusvahelisel Filmifestivalil. Siinkohal võime loota, et Wingard jõuab ka seekord HÕFFi programmi.



Briti õuduskomöödia “Grabbers”(TBA) on senini festivalidel ringelnud ja pälvinud palju kiidusõnu. “Grabbers” on lugu Iiri saare elanike rahulikku elu rikkuma kippuvatest verdimevatest tulnukatest. Kohati on seda isegi võrreldud Edgar Wright`i komöödiaga “Shaun of the Dead”. Kui juba komöödia lainele minna, siis ei saa mainimata jätta väga väikeste rahadega valminud II Maailmasõja teemalist komöödiat “FDR: American Badass!”(TBA). Filmi keskmes on sõda natsidega, milles löövad kaasa Abraham Lincoln, Dwight D. Eisenhower, Douglas MacArthur, Winston Chruchill, Hitler, Mussolini, Albert Einstein ja loomulikult ka libahundid. Tegu on loomulikult häbitu absurdikomöödiaga, mis kõiki B-kino fänne naerutama hakkab.

Luc Besson on samuti produktiivne nagu alati. Seekord kirjutas ja tootis ta koos oma kompaniiga EuropaCorp ulmemäruli “Lockout”(13.aprill), mil peaosas Guy Pearce. Lugu leiab aset kauges tulevikus ja Pearce`i kehastatud endine tujukas agent Snow saadetakse viimases hädas mässu all ägavasse kosmosevanglasse, et päästa presidendi tütar. Sü˛ee pole just eriti originaalne, aga igal juhul ootab meid ees humoorikas ulmemärul, mida Luc Besson talle omasel kujul on valmistanud. Lõuna-Korea ulmefilm “Doomsday Book”(11. aprill Lõuna-Koreas) on Kim Ji-woon`i(“A Bittersweet Life”) ja Yim Pil-sung`i ühine looming, mis koosneb ühest Kim`i ja kahest Yim`i lühifilmist. Filmide ühiseks nimetajaks on enesehävituslik kõrgtehnoloogiline lähitulevik, kus humaansus on väljasuremise äärel. Midagi täpset on veel raske öelda, aga kui võtta arvesse Kim`i osalus filmis, siis võib eeldada, et tulevane ulmefilm on taaskord oottamist väärt.



“Found footage” ala˛anri kuuluv õudusfilm “V/H/S” on ametlikel andmetel ka 2012. aasta HÕFF-ile tulemas. Tegu on viie noore ja andeka re˛issööri ühistööga, mis on küllaltki lühikese ajaga kõik eelarvamused purustanud ja mida hetkel nimetatakse juba filmiks, mis taaslõi väsima kippunud ˛anri. Sü˛ee kohta nii palju, et grupp noori palgatakse hüljatud majast VHS kasseti ära tooma, aga kohale jõudes muutub nende väike tööots õudusunenäoks. Viie re˛isööri hulka kuuluvad ka Ti West(“House of the Devil”) ja Adam Wingard(“A Horrible Way to Die”). Ti Westi värskeimat filmi stiilipuhast ja klassikalist õuduslugu “The Innkeepers” näeme ka tänavusel HÕFF-il. Loodetavasti ka Wingardi “You`re Next`i”. Jaume Balaguero(“REC”, “REC 2”) värske thriller “Mientras Duermes”(“Sleep Tight”) on lugu oma elanikke terroriseerivast kortermaja omanikust. Seegi film on festivalidel liikudes palava vastuvõtu osaliseks saanud. Loodetavasti näeme filmi ka HÕFF-il.

Balaguero ja Paco Plaza olid need kaks taibukat hispaanlast, kelle käe all valmisid mockumentary horrorfilmid “REC” ja “REC 2”. Kaks filmi, mis turgutasid oma juba päris väsinud õudus˛anri. See aasta ilmub ainult Paco Plaza lavastatud “REC 3: Genesis”, milles on mockumentary stiilist suures osas loobutud ja esimest kahte osa iseloomustanud kitsad ruumid on samuti kaotatud. 2013. aastaks valmib ka “REC 4: Apocalypse” ja selleks korraks naaseb ka Balaguero.



Uudiseid Prantsuse horrori uue laine rindelt.
Xavier Gens(“Frontiere(s)”) üllitas hiljuti post-apokalüptilise thrilleri “The Divide”, milles üks peaosalistest on Michael Biehn(“The Abyss”, “Terminator”). Enamik filmist leiab aset kortermaja keldris, samal ajal kui väljas pommid langevad ja maailm põleb. Film on festivalidel ringeldes soojalt vastu võetud ja eriti ohtralt on kiidetud Biehni pealtnäha maniakaalset rolli. 2007. aasta brutaalse prantuse horrorfilmi “Ą L`interieur”(“Inside”) tandem Julien Maury ja Alexandre Bustillo naasevad üleloomuliku õudusfilmiga “Livide”(“Livid”), mille keskmes on vana hüljatud maja ja julged seiklushimulised noored. Kui arvestada tandemi eelmise filmi haiglasliku brutaalsust, siis on väga raske öelda, mismoodi hakkab välja nägema nende päris oma kummituslugu. Lisaks Gens`ile, Maury`ile ja Bustillole naaseb ka vahest kõige ambitsioonikama prantsuse horrori esindaja “Martyrs” re˛issöör Pascal Laugier. Laugier on aga kõikidele ootustele vaatamata valmis meisterdanud oma esimese inglise keelse filmi “Tall Man”, mille peaosas figureerib Jessica Biel, kellele Laugier on ette andnud ülesande taga ajada mõistatusliku hiigelkasvu meest, kes ühel ööl Bieli tegelase lapse röövib. Laugieri “Martyrs” on täpselt selline film, mis sööbib mällu ja ei lahtu sealt enam mitte kunagi. Loodame, et “The Tall Man” pakub samalaadset kogemust.


2012. aasta tõotab tulla põnev igat sorti fantaasia-ja õudusfännide jaoks. Isegi Hollywoodi tulevased projektid lubavad esilinastuseni intriigi punuda ja loota, et tulemus ei ole ehk kõige kesisem. Otse vastupidi on aga allavoolu kinoga nii USA-s kui ka mujal maailma eri nurgas. Säravaid ideid on seekord palju. Nüüd ei jää muud üle kui oodata, kui maitsavaks elamuseks tulemused osutuvad. Filme, mida oodata, on tegelikult palju rohkem, kui ülal tekstis näha oli. Aga vähemalt tõin välja need kõige põnevamad ja lootustandvamad.

Henryk Johan Novod / LiveForThis
Kes soovivad "Reaktori" tööshoidmisele kaasa aidata, siis ootame kõigilt huvilistelt kaastöid juttude, artiklite, uudisvihjete jne näol. Meie aadress küberavarustes on: toimetus@ulmeajakiri.ee
Oktoober 2017 (20)
September 2017 (15)
August 2017 (19)
Juuli 2017 (21)
Juuni 2017 (19)
Mai 2017 (23)
Aprill 2017 (19)
Märts 2017 (18)
Veebruar 2017 (19)
Jaanuar 2017 (18)
Detsember 2016 (16)
November 2016 (18)
Oktoober 2016 (17)
September 2016 (20)
August 2016 (20)
Juuli 2016 (18)
Juuni 2016 (19)
Mai 2016 (19)
Aprill 2016 (17)
Märts 2016 (17)
Veebruar 2016 (20)
Jaanuar 2016 (21)
Detsember 2015 (21)
November 2015 (23)
Oktoober 2015 (17)
September 2015 (20)
August 2015 (15)
Juuli 2015 (22)
Juuni 2015 (21)
Mai 2015 (16)
Aprill 2015 (17)
Märts 2015 (18)
Veebruar 2015 (16)
Jaanuar 2015 (13)
Detsember 2014 (19)
November 2014 (16)
Oktoober 2014 (15)
September 2014 (17)
August 2014 (11)
Juuli 2014 (17)
Juuni 2014 (18)
Mai 2014 (18)
Aprill 2014 (14)
Märts 2014 (14)
Veebruar 2014 (15)
Jaanuar 2014 (13)
Detsember 2013 (16)
November 2013 (14)
Oktoober 2013 (15)
September 2013 (14)
August 2013 (16)
Juuli 2013 (17)
Juuni 2013 (16)
Mai 2013 (17)
Aprill 2013 (17)
Märts 2013 (16)
Veebruar 2013 (20)
Jaanuar 2013 (18)
Detsember 2012 (14)
November 2012 (15)
Oktoober 2012 (20)
September 2012 (15)
August 2012 (17)
Juuli 2012 (17)
Juuni 2012 (16)
Mai 2012 (16)
Aprill 2012 (16)
Märts 2012 (16)
Peatoimetaja märtsiveerg
Filmiarvustus: Rändaja
Intervjuu: Rändaja tegijad
2012 aasta filmimaailmas
Mänguarvustus: Mass Effect 3
Teatriarvustus: Lilled Algernonile
Filmiarvustus: Pimeduses sosistaja
Raamatuarvustus: Suudlevad vampiirid
Gootika läbi aegade
Märtsi ulmkonnakroonika
Meisterda ise Cthulhu
Tõlkejutt: Dagon
Tõlkejutt: Festival
Jutt: Putuk
Jutt: Raudkull
Jutt: Varjud ja kutse
Veebruar 2012 (16)
Jaanuar 2012 (16)
Detsember 2011 (17)
November 2011 (14)
Oktoober 2011 (13)
 
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud. (0.1263)