Miniatuuridega lauamänge on mitmeid, kuid paljud neist on liiga hirmuäratavad kas miniatuuride arvult või reeglite mahukuselt. Teised on aga see eest haruldased või väga võistlusliku momendiga, kus tihtipeale võivad meeldiva aja veetmise asemel pihud minna higiseks ning pulss lüüa lakke. Neid mänge ühendab tihtipeale ka asjaolu, et saatuse otsustab täring. Kuna täringud pakuvad „õnne“ elementi pea igasse miniatuurimängu, on väga kosutav näha midagi totaalselt erinevat. Olles tihti tüdinenud paarikümne täringu veeretamisest ning ligi saja miniatuuri värvimisest, hakkasin otsima alternatiivi. Ja kuna olen Lovecraft’i austaja, leidsin sobiva mängu nimega Malifaux.

Tegu on kompaktse mänguga selles osas, et ühe mängija käsutuses üle kümne miniatuuri reeglina ei näe. Samuti on vajatav mängulaud märgatavalt väiksem kui populaarsematel mängudel. See võimaldab mängida Malifauxi kasvõi köögilaual, kui ülejäänud mängud nõuavad samas suurt pinda ning rohkelt maastikku. Kuid see kõik ei tee mängu eriliseks, vaid lihtsalt ligipääsetavaks. Tähelepanuväärseks aga teeb selle asjaolu, et mäng on tavapärase täringute süsteemi sootuks kõrvale jätnud ning kogu mängu juhuslikkusemehhaanika lahendatakse läbi kaartide. Kuid mis mäng on Malifaux ja mis maailmast on sealsed elukad pärit?

Taustalugu

Kui sulle meeldib alternatiivne ajalugu, steampunk ja metsik lääs, leiad sa sellest mängust väga kaasahaarava taustaloo, mis on lovecraft’iliku häiriva õudusttekitava maitsega. Malifaux ’i maailmas eksisteerib maagia ning pea kõik inimesed saavad seda kasutada. Kuid 18. sajandi lõpuks hakkas maagia essents kokku kuivama ning teadjad üle kogu maa üritasid sellele lahendust leida. Peagi avastati teine paralleelne universum, kus maagiat näis olevat piiritutes kogustes. Selleni jõudmiseks pidid aga tulema kokku võimsamad maagid ja avama värava kahe maailma vahel.


Teiselt poolt leidsid nad suure hüljatud linna Malifaux ning õite pea avastati sealt ka Hingekivid (Soulstones), mis oli kogu selle maagia allikaks. Maagiakasutajad, kellel käsutuses oli mõni Hingekivi, käsutas palju võimsamat maagilist väge, kuid mida usinamalt neid kasutati, seda enam Hingekivide jõud hääbus. Neid aga oli võimalus taas täis laadida - kui Hingekivi oli surija kõrval, tuli vägi sinna tagasi. Sellest ka kivi nimetus.

Malifauxi linn koloniseeriti, kuid peale kümmet aastat õndsat elu ründas linna tundmatu jõud, iidsed ning õudust tekitavad olevused kes tapsid armutult kõik elanikud, kes olid ennast sinna sisse seadnud. Veel enam, need ürgsed olevused sulgesid värava ja inimeste jaoks oli väärtuslike Hingekivide allikas kadunud. Kuna meie maailmas oli maagia vägi nõrgaks jäänud, ei suutnud inimesed väravat enam uuesti avada.


Sada aastat hiljem avanes värav ise. Taas leiti Malifauxi linn hüljatuna ning seal ei olnud ühtegi jälge inimestest, kes olid sinna saja aasta eest elama läinud. Vaatamata eelmise koloniseerimiskatse õõvastavale läbikukkumisele, hakkas taaskord inimesi Malifauxi voorima ning hinnaliste Hingekivide kaevandamine jätkus. Kätte jõudis aasta 1901. Neli aastat oli möödas värava taasavamisest ja oleme jõudnud aega, mil mäng aset leiab. Malifauxi linn on täis õnneotsijaid ja uljaspäid, kes kõik ihkavad Hingekivide jõudu endale saada. Sellest tulenevalt on linnas mitu erinevat gruppi, kes selle nimel rinda pistavad. Lisaks neile liiguvad ringi ka Iidsed (Neverborn) - Malifauxi pärismaalased, ürgsed , veidrad koletised ja viirastused. Hingekive leiab haruharva kaevandades, meeletu õnne puhul leiab neid ehk kuskilt krüptist, kuid jätkuvalt on kõige kindlam viis endale Hingekive saada need lihtsalt kellegi teise käest ära võtta.

Mäng

Mängija valib endale ühe gruppidest, kellele ta oma lojaalsuse annab. Oma rühma etteotsa tuleb valida igal mängijal meister, kes on võimekas maagiakasutaja või väga osav võitleja. Sinu nii-öelda kindral. Tema ümber aga valitakse rühm lakeisid. Sedasi moodustab iga mängija omale salga, kellega vaenlase vastu minnakse. Igal mudelil on oma punktiväärtus, mis tagab tasakaaluka mängukogemuse.

Kes arvab, et mäng sellega piirdubki ning edasine on vaid üksteise hooletu nottimine, eksib. Erinevalt teistest strateegilistest miniatuuridega mängudest, on see mäng juhitud narratiivist ning süsteem, mis on selle tarvis välja mõeldud, on miniatuurimängudes pea ainulaadne. Enne mängu saavad mängijad eraldi valida või pimesi tõmmata endale kaks eesmärki, mille täitmise eest saab punkte. Mängija ise teab, kas jätab need saladuseks või avalikustab, avalikustatud eesmärkide eest saab muidugi rohkem punkte. Näiteks võib olla ühe meistri eesmärgiks ohverdada üks oma lakeidest vastase meistri käe läbi. Seega võib saada punkte ka selle eest, kui sinu mudeleid notitakse. Ja kuna mõlemal mängijal on erinevad eesmärgid, ei ole mäng tuim tapmine, vaid tihtipeale väga põnev ja filmiliku narratiiviga seiklus.


Iga käigu alguses tõmbavad mängijad kaardi – suurema tulemuse saanu saab esimesena ühe oma mudelitest aktiveerida. Seejärel on vastasmängija kord ning sedasi edasi-tagasi pendeldades nii-kaua, kuni mõlemal mängijal on kõik mudelid aktiveeritud ja algab uus käik. See mehhaanika hoiab ära meeletu ooteaja, mil üks mängija peab pealt vaatama, kuidas teine oma käike teeb. Mõlemal on pidevalt tegevust ning alati on võimalus vastase läbinähtav plaan nurja ajada, enne kui ta mõne oma tähtsa loitsu või rünnaku ära teeb.

Veel enam, kuna mängulaud on väikene (ruut, mis on vaid kolm jalga korda kolm jalga – umbes 1 m x 1 m) saavad mängijate üksused küllaltki ruttu kokku.

Kaartide mehaanika

D6 täring, miniatuuri-mängude lojaalne vapiloom, pakub kuute tahku, sellega seoses on tõenäosus üpris piiratud. Kuid Malifaux'i kaardipakis (mängida saab nii tavaliste mängukaardega, kuid olemas on ka Malifaux'i enda väga ilusa kujundusega kaardid) on kaardid ühest kolmeteistkümneni ning neljas erinevas mastis. Iga mängija saab tõmmata käigu alguses kätte kuus kaarti, mis jäävad tema varuks. Rünnakud ning paljud teised tegevused nõuavad kaardi mängimist. Kui mõni sinu tegelane (loe: miniatuur) tulistab vastast , tõmbad oma kaardipakist kaardi ja lisad sellele tegelase täpsuse, vastane tõmbab aga alati vastu-kaardi. Suurema tulemuse saavutaja saab oma tahtmise. Kuid sel momendil tuleb mängu käesolevad kaardid. Iga mängija saab saatust petta ning vahetada oma tõmmatud kaart välja mõne kaardiga käest. Veel enam, kui sinu meistril on mõni Hingekivi, saad sellega lisada teise kaardi, et kindlustada oma soovitud tulemust.

See mehaanika on väga värskendav ning hoiab sind alati mängus - oma saatust on võimalik petta! Ka kõige kehvemast olukorrast on võimalik välja ronida, kui sa vaid oma kaarte arukalt kasutad. Nagu kaardimängus ikka, on ka siin jokkerid - must ja punane. Must on naturaalne 0 ning märgib läbikukkumist - veel enam, seda kaarti ei saa välja vahetada. Punane jokker on aga see-eest trump, mis loeb kui 14 ja annab võidu.

Miniatuurid


Arkaanade grupp "Rasputina", värvitud artikli autori poolt

Suur osa mängust on muidugi ka miniatuurid. Kuna ühte punti kuulub meister pluss üks kuni kümme käsilast, ei ole karta, et laual on kolmkümmend tuima ühenäolist plastik-mehikest. Vastupidi, miniatuurid on väga detailsed ning omapärased. Erinevalt suurematest mängudest on mudelite vähesuse tõttu ka mõõtkava suurem. Kui enamasti kasutavad sarnased mängud 28-millimeetriseid mudeleid, siis Malifaux'i miniatuurid on 32-millimeetrised. See annab hea võimaluse oma punt rahulikult ära värvida ning lauale tuua.

Erinevat stiili miniatuure on piisavalt, seega peaks iga huviline leidma omale meeldiva meistri ja pundi. Et alustamine veel lihtsamaks teha, on tehtud igale meistrile oma starter-karp, kus on sees meister koos eelistatud käsilastega, millest piisab juba väga meeldivaks mänguks.

Malifaux'is on viis erinevat gruppi, kes Hingekivide ja linna kontrolli üle võitlevad.

Gild (The Guild) - Linna seadusekandjad, oma raudse rusikaga kontrollivad nad Hingekivide kaubandust ning purustavad iga vastupanukolde külmavereliselt. Nende mudelite põhitunnusteks on mestsiku lääne stiilis kauboid, mehaanilised golemid , inkvisitsioonlikud tegelased ja viktoorianlikud detektiivid.


Arkaanad (The Arcanists) - Malifaux'i maagid, oma tugeva maagia kasutamise tõttu on nad eriti sõltuvad Hingekividest, seega on nende peamiseks nuhtluseks Gild. Võimekad maagid kutsuvad mehaanilisi ning elementidest golemeid omale käsilasteks. Ideaalne fraktsioon neile, kes naudivad maagia ning maagiliste käsilaste kasutamist - nende mudelid on väga erinevate stiilidega alates jää-golemitest kuni puidust mannekeenideni.

Taaselustajad (The Resurectionists) - Nekromaanid, sünged ja salapärased meistrid, kes kutsuvad oma eesmärkide täitmiseks surnuid tagasi ellu. Kui sulle meeldivad zombid, Frankenstein ning muud hauatagused temaatikad, on see fraktsioon just sinule. Idamaised vaimud ja kõikvõimalikud erinevad ebasurnud on nende mudelite välimuse märksõnaks.

Iidsed (The Neverborn) - Need on ürgsed hinged ja deemonid, pärismaalased, kes soovivad Malifaux'i võõrastest puhastada ja taas oma kontrolli alla saada. Nende mudeleid iseloomustab ebamaisus, deemonid, halvad hinged ning muud müstilised olevused, kes järgivad oma inimestest meistrite käske.

Heidikud (The Outcast) - Nagu nimigi ütleb, on need tegelased, kes ei kuulu ühtegi eelmainitud gruppi. Nad on nõus õige summa eest tegema tööotsi, mis kardavad päevavalgust. Nende hulgast leiate palgasõdureid ning meistreid, kes on välja tõugatud teistest gruppidest. Samuti kuuluvad nende ridadesse ka riukalikud olevused, keda inimesed tunnevad Gremlinite nime all - nad on pisikesed pahalased, kes elavad Malifaux'i ümbritsevates soodes ning haaravad kinni igast võimalusest millegi ülemeelikuga hakkama saada.


Gildi grupp "Lady Justice", värvitud Taneli poolt

Lõppsõna

Malifaux on omapärane, narratiivne ning kaasahaarav mäng, mille teevad eriliseks selle kaardimehhaanika ja meeleolukad miniatuurid. Kuigi pealevaadates võib tunduda igal tegelasel hoomamatult palju reegleid, saavad need mängides kiirelt selgeks ning mängu tõeline võlu lööb välja sel hetkel, mil hakkad nägema erinevaid kombinatsioone ja trikke mida vastase vastu kasutada. Väga suur pluss selle mängu puhul on ka alustamise madal hind. Reegliraamatu ning starter-karbi ühe Meistri ning käsilastega saab kätte sama hinnaga, mis kuluks mõnes populaarsemas mängus vaid ühe üksuse soetamiseks. Kes on tulnud rollimängu maailmast, peaks leidma endale kindlasti koha Malifaux'i seltsis.

Malifaux ametlik koduleht.
Malifaux'il on oma alafoorum ka Eesti Warhammeri foorumis.
Kes soovivad "Reaktori" tööshoidmisele kaasa aidata, siis ootame kõigilt huvilistelt kaastöid juttude, artiklite, uudisvihjete jne näol. Meie aadress küberavarustes on: toimetus@ulmeajakiri.ee
Oktoober 2017 (20)
September 2017 (15)
August 2017 (19)
Juuli 2017 (21)
Juuni 2017 (19)
Mai 2017 (23)
Aprill 2017 (19)
Märts 2017 (18)
Veebruar 2017 (19)
Jaanuar 2017 (18)
Detsember 2016 (16)
November 2016 (18)
Oktoober 2016 (17)
September 2016 (20)
August 2016 (20)
Juuli 2016 (18)
Juuni 2016 (19)
Mai 2016 (19)
Aprill 2016 (17)
Märts 2016 (17)
Veebruar 2016 (20)
Jaanuar 2016 (21)
Detsember 2015 (21)
November 2015 (23)
Oktoober 2015 (17)
September 2015 (20)
August 2015 (15)
Juuli 2015 (22)
Juuni 2015 (21)
Mai 2015 (16)
Aprill 2015 (17)
Märts 2015 (18)
Veebruar 2015 (16)
Jaanuar 2015 (13)
Detsember 2014 (19)
November 2014 (16)
Oktoober 2014 (15)
September 2014 (17)
August 2014 (11)
Juuli 2014 (17)
Juuni 2014 (18)
Mai 2014 (18)
Aprill 2014 (14)
Märts 2014 (14)
Veebruar 2014 (15)
Jaanuar 2014 (13)
Detsember 2013 (16)
November 2013 (14)
Oktoober 2013 (15)
September 2013 (14)
August 2013 (16)
Juuli 2013 (17)
Juuni 2013 (16)
Mai 2013 (17)
Aprill 2013 (17)
Märts 2013 (16)
Peatoimetaja märtsiveerg 2013
Raamatuarvustus: Vanaisa maja
Intervjuu: Kaie Ilves
Kui Venemaal oleks ulmeajakiri?
Kombitsate varjud Supersargassos
Hiline lõikus - postapokalüptika rollimängus
Mänguarvustus: Path of Exile
Malifaux - mitte lihtsalt miniatuurimäng
Raamatuarvustus: Õhtu rannal
Märtsikuu pildimäng
Märtsi ulmkonnakroonika 2013
Märtsi kirjastuste uudised 2013
Kommentaarid märtsikuu juttudele
Jutt: Ärkamine
Jutt: Süsteemirike
Koomiks: Näljased vaimud
Veebruar 2013 (20)
Jaanuar 2013 (18)
Detsember 2012 (14)
November 2012 (15)
Oktoober 2012 (20)
September 2012 (15)
August 2012 (17)
Juuli 2012 (17)
Juuni 2012 (16)
Mai 2012 (16)
Aprill 2012 (16)
Märts 2012 (16)
Veebruar 2012 (16)
Jaanuar 2012 (16)
Detsember 2011 (17)
November 2011 (14)
Oktoober 2011 (13)
 
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud. (0.0318)