Estconi mälumäng 16. juulil 2016

1. Soodomas ja Komorras harrastati kõiki mõeldavaid patte ning sellepärast hävitas Jehoova need linnad ära. Ainult Lott oma perega pääses. Nad ei tohtinud põgenemise ajal tagasi vaadata. Loti naine siiski vaatas. Mis sai Loti naisest?

2. Ixion püüdis võrgutada peajumala Zeusi naist Herat. Selleks, et asjas kindel olla, andis Zeus millelegi, mille nimi on kreeka keeles Nephele, Hera kuju ja saatis selle Ixioni juurde. Ixion vägistas seda tükk aega. Sedamoodi võib Zeusi pidada seksinuku leiutajaks. Karistuseks seoti Ixion madude abil igaveseks pöörleva ja põleva ratta külge. Ixioni ja Nephele ühendusest sündisid kentaurid. Mida tähendab kreekakeelne sõna Nephele?

3. Algselt olid nad araabia mütoloogias liik džinne, kes elasid kõrbes varemetes, varitsesid rändureid ning tapsid ja õgisid nad ära. Angloameerika kirjandusse ilmusid nad XVIII sajandil, kus neist on ajapikku saanud jubedad peletised, kalmistuil elutsevad ja haudu rüüstavad libasurnud, kelle lemmikroaks on küll laibad, ent kes ei põlga nagu ehtsad sombidki elavat inimest peale hammustada. Sombidest on nad pisut arukamad ja umbropsu relvade ette ei roni. Mis peletised need on?

4. Ilmselt kõik Asgardi tegemistega vähegi kursis olijad teavad, et valküürid toimetavad tapluses langenud viikingid Odini kotta Valhallasse. Tegelikult lähevad sinna vaid pooled sangarid, sest teine pool läheb hoopis Folkvangris asuvasse Sessrumniri ühe teise Asgardi asuka käsutusse, kusjuures müütide kohaselt tehakse valik täiesti suvaliselt (ainuke oletus valiku osas võiks olla puhtisiklik, sest Sessrumniri omanikku olla ühes valküüridega ratsutamas nähtud). Millega heerosed Sessrumniris aega parajaks teevad, ei ole teada. Kes on see Odini konkurent langenud sangarite kogujana?

5. Pekol on kiior ja selle andis talle tema isa. Kiior on tammest tehtud ja kui seda põllule näidata, siis paneb see rukki vohama. Tänapäeval kuulub kiior ülemsootskale. Üks setu bänd kannab samuti nime “Kiior”. Mis on kiior?

6. Lippe, mis ei ole riigilipud, ei ole tavaliselt hea küsida, aga ma siiski küsin. Mis piirkonna lipp?

WALES


7. Väljas vaikne praeline,
libavaida sugrusida
uherles ja vurles kehus,
olid härmetud hugudrud,
viugusivad kaustjad karvid.

See oli luuletuse esimene salm. Kokku on neid 7, neist viimane kordabesimest. Tõlkis Risto Järv. Nimetage luuletuse pealkiri ükskõik kas originaalis või eesti keeles!

8. USA õhuvägi alustas 1952 UFO-de uurimise projekti, mis kestis 1969. aasta lõpuni. Projekti lõpuks tõdeti, et ei suudetud leida ainsatki tõendit maavälise tsivilisatsiooni olemasolust ja et ükski uuritud juhtum ei kujutanud ohtu riiklikule julgeolekule. UFO-juhtumite peamised allikad on massihüsteeria, hullumeelsete luulud ja teadlikud pettused. Mis värvi raamatusse koondati USA UFO-juhtumid?

9. "Tähtede sõjas" on Yodale tegevuse käigus varbaid juurde kasvanud. Esimeses osas on neid ühe võrra vähem kui järgmistes. Mitu varvast on Yodal ühel jalal teistes osades peale esimese?

10. Ivo Linnal ja "Apelsinil" on laul koolivennast Ainist, kes metafüüsikast innustust sai ja hakkas välja kutsuma ammugi surnud suurmeeste hingi. Kahjuks ebaõnnestunult, toanurgas vastu piiksus hiir vaid. Kuulsusi kutsus ta välja hulganisti, aga missugused kaks olid nende hulgas fiktiivsed, mitte reaalsed inimesed? Üks neist on tänini elus. Sõnad tegi Ott Arder.

11. Kes on kunstnik (1857–1914)? Ta joonistas palju müütilistel teemadel, eriti trolle, näiteks pildil on veetroll, kuid ka untsuläinud karujahti, kus karud jahimehi tapavad. Mustast surmast tegi joonistuste sarja. Pilt:

VASSTROLLET WEB-258x300


12. Supermeest ja tema armastust Lois Lane’i joonistas “Action Comicsis” Jerry Siegel. Kelle välimus oli talle eeskujuks Lois Lane’i joonistamisel? Nagu ikka, perenimest piisab, ehkki eesnime kirjutamine pole keelatud.

13. Muumiorus räägitakse, et parim moodus kellestki lahti saada on külvata tema koduõue ... kelle seemneid?

14. Mida tähendab Clifford D. Simaki nimes D?

15. Kelle kogumikele on BAASis kõige rohkem arvustusi kirjutatud? Tema 5 kogumikku on saanud kokku 58 arvustust keskmise hindega 4,50. (Kes kirjutab selle asemel teisel kohal oleva autori – temal on 92 kogumikku, mis on saanud 56 arvustust keskmise hindega 4,38 – saab 1 punkti.)

16. 25. oktoobril teatas BAAS:
surmapäev: Lord Dunsany (58)
sünnipäev: Rolf Krohn (66)
sünnipäev: Maks Olin (37)
sünnipäev: Charles Platt (71)
sünnipäev: Louis Thirion (92)

Ühele neist on kirjutatud rohkem arvustusi (13) kui kõigile ülejäänutele kokku (2). Kellele? Tema leiutas ka kõrvaloleva malevariatsiooni.

17. Kuidas nimetatakse pokkeris kombinatsiooni, kus mängijal on käes poti äss, risti äss, risti kaheksa ja poti kaheksa? Viiendaks kaardiks on legendi teisendites tavaliselt risti emand. (Kaht paari mitte pakkuda!) Tegu on vägagi horrorliku terminiga.

18. Nende esemete näol on väidetavalt olnud tegemist Kolumbuse-eelsest Mesoameerikast pärinevate mälestistega. Üks kuulsaim neist on nn Mitchell-Hedgesi oma, mis avastati 1927 Briti Honduurasest (tänapäeval Belize), mitut neist on omistatud asteekidele. Tegelikkuses on aga kõik sellised „leiud“ osutunud pettuseks, kuna lähemal uurimisel selgus, et tegemist on Euroopas tööstuslikult toodetud esemetega. Mis esemetega on tegemist? Filmiasjatundjatele võib vastamisel abiks olla üks 2008. aasta suurimaid kassahitte.

19. Äksil asuva Jääaja keskuse uhkeim eksponaat on mammuti topis. Kuna mammuti karva kusagilt võtta ei ole, siis mis materjaliga topis kaeti?

20. Tartu linnaliinibussides hakkas eelmise aasta septembris kehtima uus paberivaba piletisüsteem. Sõiduõiguse lunastamiseks tuleb viibata vastava kaardikesega tuvasti ees. Pensionäridel on sõit endiselt tasuta, ent kuna arvutisüsteem ei saa aru mõistest "piiramata aeg", siis on pensionäride tasuta sõidu õigus puhttehniliselt piiratud konkreetse kuupäevaga, milleks on 1. jaanuar mis aastal? Samal aastal toimub tegevus Dmitri Gluhhovski viimases ulmeromaanis ja mitmes Hollywoodi kassahitis, näiteks äsja Kuldgloobuse võitnud “Marslane”, “12 ahvi” ja “Mina, robot”. 100-aastaseks saavad Robert Silverberg, Woody Allen ja praegune Saudi Araabia kuningas Salman. ±2 aastat annab 1 punkti.

21. 21. augustil teatas BAAS:
sünnipäev: Leonid Andrejev (144)
sünnipäev: Anthony Boucher (104)
sünnipäev: Miriam Allen deFord (127)
sünnipäev: Jana Dubinjanskaja (40)
sünnipäev: Vesela Ljuckanova (80)
sünnipäev: Warren C. Norwood (70)
sünnipäev: Lucius Shepard (68)

Ühele neist on kirjutatud rohkem arvustusi (56) kui kõigile ülejäänutele kokku (4). Kellele? Eesti keelde pole teda tõlgitud, põhilised arvustajad on Meelis Sepp ja Raul Sulbi.

22. Barcelona OM-l ei läinud Leedu korvpallitiim pronksmedaleid vastu võtma ametlikus vormis, vaid sellises lõbusas särgis. Sestpeale on see luukere saanud Leedu korvpalli mitteametlikuks maskotiks, mida võib kohata ikka ja jälle kuni tänapäevani. Miks on särgil luukere? Vastuseks piisab kahest sõnast.

23. Ühe ulmeromaani pealkirja kohtab Tallinna kesklinnas sageli. Seda nime kannab liiklusvahend, mida üllatuslikult ei toodeta selles riigis, kust romaan pärineb, vaid selle naaberriigis. Sellenimeline maja on ka olemas. Kirjutage pealkiri, autorit ei küsita.

24. Maailma ainuke Darth Vaderi monument asub Odessas. Tegu ei ole siiski originaalkujuga, vaid teise monumendi täiendamisel saadud taiesega. Keda kujutas algne skulptuur?

25. XXI sajandil rikastus eesti surmakultuur uue mõistega promessioon, mis tähendab surnu muutmist ... milleks? Seda tehakse külmmeetodil.

26. Pildil olijast rääkiv multifilm jooksis reedeõhtuti "Sex Püstolsis" ulmefännide kokkutuleku ajal. Ta on igaühe ... ja igaühe ..., mis on juba iseenesest vägagi ulmeline. Nendest kahest sõnast moodustub multifilmisarja pealkiri, mida küsingi. Vastata võib ükskõik kas eesti või inglise keeles.

Uncle-Grandpa


27. Missugust elukutset pidas Super Mario? Pole see nii haruldane ühti, leidub tänapäeva Eestiski.

28. 1993. aastal avastati umbes 2 km läbimõõduga asteroid, mis sai nimeks 46610 Bésixdouze, kusjuures 46 610 on kuueteistkümnendsüsteemis B612. Missugune tegelane elas asteroidil B-612? Umbes nii suur tema asteroid pidigi olema.

29. Mida müüakse selle ukse taga, mille peale on kirjutatud "Snikt"? See uks asub Ameerika Ühendriikide saatkonna keldris.

30. Viigilahutusküsimus. Kui mitu “Algernoni” numbrit on ilmunud?


Vastused

1. muutus soolasambaks. 1. Mo: 19-26. TR.
2. pilv. Vendade Stephanideste “Iidsete aegade lood”, lk. 55.
3. guulid. RP.
4. Freyja. RP.
5. nui. Valitsuskepp on samuti õige. RP.
6. Wales. TR.
7. “Jabberwocky”, eesti keeles “Jorruline”. TR.
8. sinisesse. W, The Blue Book. TR.
9. 4. "Eesti Päevalehe" lisa "LP", 19. detsember 2015. TR.
10. Ali-Baba ja Batman. TR.
11. Theodor Kittelsen. TR.
12. tema oma naine Jean Siegel. W. TR.
13. hatifnattide. V, W. TR.
14. Donald. W. TR.
15. Indrek Hargla 2 p., Robert Silverberg 1 p. TR.
16. lord Dunsany. RP, TR.
17. surnud mehe käsi. W. RP.
18. kristallpealuu. RP.
19. hobusejõhvidega. RP.
20. 2035. RP.
21. Lucius Shepard. TR.
22. Leedu korvpallimeeskonna esimene sponsor oli “Grateful Dead”. RP.
23. “Solaris”. TR.
24. Leninit. RP.
25. kompostiks. RP.
26. “Onu vanaisa” (“Uncle Grandpa”). W. TR.
27. torumees. TR.
28. Väike Prints. W. TR.
29. koomikseid. TR.
30. 122. 2 punkti piir on 98–146, 1 punkti piir 74–170 ja midagigi saab
vahemikus 52–192. TR.

V – Vikipeedia, W – Wikipedia.

Küsimused koostasid Rauno Pärnits (RP) ja Taivo Rist (TR).

Estconi 2016. aasta mälumängu analüüs

1. Muutus soolasambaks (12). 1 punkti andis: muutus kiviks (2).
2. pilv (0). Kosmosemutid said udu eest 1 punkti. Veel pakuti hobune
(4), ingel, kits, puu, rõõm, savi, skulptuur ja sukubus. 2 ei vastanud.
3. guulid (11). Veel pakuti efreeti, ifriit ja nefilim.
4. Freya (2). Lugesin õigeks ka Freyr. Veel pakuti Hel (2), Loki (2),
Loki poeg, Sessrum, Seti, Thor ja Tyr. 2 ei vastanud.
5. sau (3). Lugesin õigeks ka vemb. Veel pakuti fallos = riista kuju,
leivalabidas (2), ader, kannel, koot, munn ja Peko. 1 ei vastanud.
6. Wales (10). W. Veel pakuti Camelot, Lancaster ja Valküüria. 1 ei
vastanud.
7. “Jabberwocky” (2) ehk “Jorruline” (0). Veel pakuti “Snarkijaht” (2),
“Beowulf”, “Kalevala”, “Kaustjad karvid”, “Ounamoinen”, “Runcible”, “Soe
needmine” ja “Öö”. 3 ei vastanud.
8. sinine (6). Veel pakuti must (3), hall (2), kollane, punane ja
roheline.
9. 4 (8). Veel pakuti 3 (2), 5 (2), 7 ja 8.
10. Ali Baba (2) ja Batman (2). Kahepunktivastust ei tulnud. Veel pakuti
Sherlock Holmes (4), Hamlet (2), Jeesus, Miki-Hiir, Mona Lisa, Nemo,
Prometheus, Shakespeare ja Vana Toomas. Enamik ei pakkunud mõlemat.
11. Theodor Kittelsen (2). Veel pakuti Edward Munch (2), Boske, Karl
August Hindrey, Tove Jansson, Johann Köler, Norra neid, Rasputin ja Günther
Reindorff.
12. oma naine Jean Siegel. Nulliring. Pakuti Marilyn Monroe (7), Joan
Crawford, Judy Garland, Audrey Hepburn, Grace Kelly, Barbara Streisand,
Elizabeth Taylor ja Shirley Temple.
13. hatifnatid (6). Veel pakuti külmakoll = Urr, ohakas (2), haisuloom,
talv, võilill ja õnn.
14. Donald (7). Veel pakuti Daniel (2), Dick (2), Dwight (2), Doppin ja
Dumas.
15. Indrek Hargla (4). 1 punkti andis Robert Silverberg. Veel pakuti Lew
Berg, Ray Bradbury, Neil Gaiman, Stephen King, Stanislaw Lem, Lovecraft,
Metsavana, Arvi Nikkarev ja Strugatskid.
16. lord Dunsany (8). Veel pakuti Charles Platt (4), Max Olin ja Louis
Thirion.
17. surnud mehe käsi (3). Veel pakuti black house, dark house, dead
hand, dead house, death house, kabel, kuradi sarved, must lesk, surnuaed ja
surnupealuu. 1 ei vastanud.
18. kristallpealuu (9). 1 punkti andis tulnuka pealuu. Veel pakuti kann,
sulerüü, tulekivist pistoda ja unenäopüüdja.
19. hobuse jõhvid = hobune. Veel pakuti piison (5), inimjuuksed,
jääkaru, karu, mopid, nailon, pühvel ja tarvas.
20. 2035 (3). 1 punkti andsid 2034 ja 2036 (2). Pakuti 2019 kuni 2059.
21. Lucius Shepard. Tühistati, sest vastus oli küsimuste lehel kirjas.
Sellegipoolest laekus 2 vale vastust.
22. “Grateful Dead”. Nulliring. Pakuti “Iron Maiden”, Jolly Roger,
kartulikatk, kuni surmani, Leedu piraadid, Miks mitte?, Mängime surmani,
Nälg oli, surmast tugevam, Vilniuse teletorn ja Vilniuse veresaun. 3 ei
vastanud.
23. “Solaris” (5). Veel pakuti tramm (3), Moonika = Monika, Christine ja
Trollime. 2 ei vastanud.
24. Lenin (12). Veel pakuti sõjamees ja tundmatu sõdur.
25. väetiseks (2). Veel pakuti teemandiks (2), kuivainepulbriks =
pulbriks, doonorelunditeks, jääskulptuuriks, jäätiseks, muumiaks,
näituseeksponaadiks, puuks ja sombiks. 1 vastus polnud loetav.
26. onu (2) vanaisa. Mõigu KEK sai ainsana 2 punkti. W. Veel pakuti
sõber (4), isa (2), vaenlane (2), ema, madrus Popeye, poeg, sneaky bitch,
tola, vend ja õde.
27. torulukksepp (6) = torumees (6) = torujüri. Veel pakuti puusepp.
28. Väike Prints (9). Veel pakuti Ford Perfect ja Oliüks. 3 ei vastanud.
29. koomikseid (4). Veel pakuti mitte midagi (3), piim, relvad, snäkid,
tedretähnid ja varastatud kraam. 2 ei vastanud.
30. 122. Pakuti 5–120. Vähemalt 2 punkti sai 5 võistkonda ja 5 jäi
punktita.

V – Vikipeedia, W - Wikipedia, B – venekeelne vikipeedia.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0623)