1. novembril algab juba 20 aastat kestnud rahvusvaheline romaanikirjutamiskuu (NaNoWriMo- National Novel Writing Month), kus osalejatele on esitatud väljakutse kirjutada ühe kuu jooksul romaan. 30 päeva, 50 000 sõna ehk 1667 sõna päevas.

NaNoWriMo ei ole romaanivõistlus. Puuduvad nii žürii kui ka auhinnad. Võitja on osaleja, kes suudabki 30 päeva jooksul kirjutada 50 000 sõna ja on seeläbi astunud esimese sammu oma romaani avaldamise suunas.

Eestis ja mujal maailmas on mitmed kirjutamiskuu jooksul valminud romaanid jõudnud ka poelettidele.

Eesti osalejad on olnud väga tublid romaanikirjutamisvõistlustel. Näiteks sel aastal, 2018. aasta noorteromaanivõistluse esikolmikus oli kaks NaNoWriMo ajal kirjutatud romaani. Mõned näited, kuidas eestlastel rahvusvahelisel romaanikirjutamiskuul läinud on:

Tuuli Tolmov „Aristarkhovi meetod” (Kirjastuse Tänapäev 2016 romaanivõistlusel III koht)
Mairi Laurik „Mina olen Surm”(Tänapäeva ja Lastekirjanduse Keskuse 2016 noorteromaanivõistluse I koht)
Ene Sepp „Vabandust, aga mis asja?!” (Tänapäeva ja Lastekirjanduse Keskuse 2016 noorteromaanivõistluse II koht)
Ene Sepp „Jagatud suvi”
Ene Sepp „Taeva tühjad tribüünid”
Maniakkide Tänav „Mehitamata inimesed”
Heli Künnapas „Kes kardab välgutüdrukut?”

Tuntuimad välismaa romaanid on Erin Morgenstern „The Night Circus”, Marissa Meyer „Cinder” ja Sara Gruen „Water for Elephants”, mis jõudis ka kinolinale.

Eestist osaleb rahvusvahelisel romaanikirjutamiskuul igal aastal paarkümmend inimest. NaNoWriMo Eesti pealinnaks on kujunenud Tartu, kus on kõige aktiivsem kogukond. Ka Tallinnas on kirjutajaid, kes on aastaid osalenud, kuid kuna seal pole mitu aastat järjest olnud piirkonnaesindajat, on kokkusaamiste korraldamine kiratsema jäänud.

Novembrikuise kirjutamise ajal toimub mitmeid kokkusaamisi. Traditsiooniliselt saavad Tartu alustajad üsna novembri alguses kokku Ränduri pubis, et tutvuda ja rääkida, millest kirjutatakse. See on põnev aeg uute tuttavate leidmiseks ning osalejad saavad kinnitust, et nad ei ole ainsad hullud, kes on selle väljakutse vastu võtnud. Meie NaNoWriMo kogukonna tugevus on just nimelt see küünarnukitunne.

On inimesi, kes armastavad kirjutada oma koduses hubases vaikuses ning on inimesi, kes on kõige produktiivsemad just nimelt kodust väljas. Kõik erinevad viisid sobivad, kokkusaamised ja kooskirjutamised on vabatahtlikud. Kohale võib tulla ka niisama rääkima ja uudistama, kirjutamine ei ole kohustuslik.

Sellel aastal toimuvad Tartu kooskirjutamised 5., 15. ja 20. novembril. Virtuaalsed kooskirjutamised Eesti NaNoWriMo ametlikus chatis toimuvad 9. ja 30. novembril.

Kindlasti on tähelepanuväärne üritus öökirjutamine (või välismaises kogukonnas tuntud kui Night of Writing Dangerously), kus kirjutamistuhin võib venida varajaste hommikutundideni. Öökirjutamine leidis esimest korda aset 2014. aastal. Siis oli pikk vahe ja mullu otsustasime korraldada öökirjutamise Annelinna raamatukogus. Tulijatel oli ööbimisvõimalus ning kohvi ja teed sai piiramatult. Sinna kõrvale muidugi ka näksamist. Osalejaid oli üle Eesti. Kõik tulijad kirjutasid hoogsalt ning sõnadearvud tõusid rekordiliselt. See aasta toimub öökirjutamine 24. novembril ja samuti Annelinna raamatukogus.

NaNoWriMo väljakutse on mõeldud kõigile. Kätt võivad proovida nii inimesed, kes pole seni mitte ühtegi romaani kirjutanud kui ka need, kes on küll kunagi midagi alustanud, aga pooleli jätnud. Omamoodi heaks eneseületamiseks on see väljakutse ka juba kogenud kirjanikele. Kirjutamisel on oluline järjepidavus ja järjepidavus on alus harjumusele. Kirjanik ei ole see, kes unistab kirjutamisest. Kirjanik on see, kes kirjutab.

NaNoWriMo on kohe-kohe ukse taga. Võta ka sina väljakutse vastu ning ühine meie toreda kogukonnaga. Kaotada pole midagi. Kui romaan jääb pooleli, siis on sul ikkagi rohkem kirjas kui novembri alguses. Kui aga õnnestub 50 000 sõnani jõuda, siis see emotsioon on kõike seda vaeva kuhjaga väärt.

NaNoWriMo ametlik koduleht asub https://nanowrimo.org, kus on võimalik teha endale kasutaja, et hoida tulevasel romaanil pulssi peal ning suhelda osalejatega Eestist ja mujalt üle maailma. Lisainfot on võimalik küsida ka eestikeelsest Facebooki grupist NaNo Eesti, kus on ka rohkem teavet toimuvate ürituste kohta.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0676)