Olen aastate viisi korraldanud Estconil mälumängu, kuid siiani on küsimused-vastused jäänud kättesaadavaks vaid vähestele.
Nüüd parandan selle vea ning saadan 5 järjestikusel kuul "Reaktorisse" 2011 kuni 2015 ulmekilvade küsimused, vastused ja neile lisaks ka kommentaarid. Võib-olla on inimestel huvitav lugeda, mida teati ja mida mitte, mida vastati ja mida mitte.
2011. aasta küsimused on vaid tekstilised, järgmistel aastatel on küsimuste juures ka pilte.
Head nuputamist.

Kõik kolm, küsimused, õiged vastused ja vastuste analüüs, on käesolevas artiklis üksteise järel (toim.)

Estconi mälumäng 23. juulil 2011


Küsimuste autorid on Rauno Pärnits (RP) ja Taivo Rist (TR).

1. Seda müütilist Arkaadia kuningat võib lugeda esimeseks libahundiks. Zeus muutis ta hundiks, kui ta üritas jumalale inimlihast valmistatud rooga pakkuda, ühtlasi tõukas ta sellega Zeusi inimkonda veeuputusega hävitama. Tema nimi tähendab kreeka keeles hunti ja samast nimest on tuletatud ka libahuntluse teaduslik nimetus. Mis kuningas?
Lykaon. Täpselt sellist vastust ei olnud, aga lugesin õigeks Lycos (3), Lycan (2), Lycanthos (2), Luken, Lycanos, Lycros, Lykaeon ja Lykandros. 1 punkti andis Lychopeneas. Veel pakuti Laios ja Lupus. 1 ei vastanud.

2. Muistsed eestlased paistsid silma oma loodustsäästva elustiiliga. Nii ei kasutanud vanad eestlased libahuntidest vabanemiseks hõbekuule, vaid muud meetodit. See meetod vabastas needusealuse täielikult ja ilma igasuguste jääknähtudeta tulevases elus. Mis meetod see on?
Noa otsast leiva andmine (7). Õigeks loeti ka leiva andmine. Veel pakuti hundinaha põletamine (3), põletamine (2), uputamine (2), püha veega pritsimine ja vihtlemine.

3. Viimsepäevakohtus mõistab Allah lisaks inimestele samadel põhimõtetel kohut veel ühtede endaloodud olendite üle. Kelle üle?
Džinnid (6). Veel pakuti hobused (3), kaamelid (2), ahvid, eraldab sikud lammastest, ifriidid, inglid, kristlased, linnud ja sead. 1 pakkus 2 vastust.

4. Neid on seitse: Vidarr, Vali, Vili, Ve, Modi, Magni ja Hönir. Neile lisanduvad veel teisel põhjusel Balder ja Höder ning sellega on nimekiri täielik. Mis neid ühendab?
Nad jäävad ellu pärast Ragnarökki ehk maailma lõppu. Nulliring. Vastati päkapikud (3), hiiud = hiiglased, jotunid, jumalate pojad, “Kääbiku” päkapikud, külmahiiud, põhjala jumalad, päkapikukuningad, pöialpoisid, skandinaavia deemonid, surematud, vaanid, “Vanema Edda” tegelased ja ühe müütilise olendi järglased.
5. Metsade Must Sokk; Tuhande Nooruse Sokk; Metsade Isand, Kes On Nii Seitse Kui Üheksa; Tema, Kelle Nime Ei Nimetata; Miljonite Eelistatute Isa; Varjus Hiilija. Keda nii kutsutakse?
Cthulhu (2). Pärast protesti loeti õigeks ka Shub-Niggurath. 1 punkti andis Yogg-Nogghot (igatahes keegi Cthulhu panteonist). Veel pakuti libahunt (2), Hern, keegi Lovecraftist, kurat, kuri sõraline Lovecrafti loomingust, Nitri, Nyggoth, olend ja surm. 3 ei vastanud.

6. Ühel 1885. aasta sügisöösel ärkas ühe kirjaniku naine selle peale, et tema mees karjus läbi une. Naine äratas mehe üles, aga see sai pahaseks: "Miks sa mu üles ajasid? Ma nägin just suurepärast õudusunenägu!" Veel samal aastal avaldas ta teose, mille põhjal on tehtud üle saja filmi, ehkki neist vist ükski pole autoritruu. Sellele teosele andis ta grammatiliselt vigase pealkirja, jättes selle algusest ära artikli. Kes oli see kirjanik?
Robert Louis Stevenson. Kristjani ja Rivo soolovastus. Veel pakuti Bram Stoker (8), Edgar Allan Poe (2), Frankenstein, James Joyce, Le Fanu, Lovecraft, Mary Shelley ja Herbert George Wells.

7. Gene Roddenberry soovis, et üks "Star Treki" tegelastest sümboliseeriks Aasiat. Esialgu kavatseti ta nimetada mõne Aasia riigi järgi, aga siis mõeldi ümber ja talle anti ühe Aasia geograafilise piirkonna nimi. Kes on see tegelane?
Hikaru Sulu. Täpselt vastas Saatana Sõjapeenis. Õigeks loeti ka Zulu (3). Veel pakuti Uhura = Uhuru = Ushura, Bengal (2), Bora Bora, China, Kara, Khan, Kirk, Nepaal. 2 ei vastanud.

8. Aastal 2000 hakkas USAs foorumitesse ja listidesse kirju saatma keegi John Titor, kes väitis, et on pärit ... Kust? Titor jagas aasta jooksul teadmisi, milleni inimkond veel küündinud polnud. Tänapäeval usutakse üldiselt, et oli kust ta oli, aga sealt ta küll ei olnud.
Tulevik (5). Veel pakuti Nibiru (2), Aldebaran, kosmos, kuu teine pool, Lemuuria, Marss, Siirius, Urantia ja Veenus. 2 ei vastanud.

9. Paari aasta eest esitasin ulmeühingu suvekilval küsimuse, missugust autorit on BAASis kõige rohkem arvustatud. Tagantjärele avastasin, et olin sealjuures vaadanud üksnes romaanidele kirjutatud arvustusi. Seetõttu loeti õigeks vale vastus. Küsimuse eest sai üksnes väljaspool arvestust võistelnud Jürka punkti ja teised jäid ilma, aga kui oleks hinnatud õiglaselt, siis ei oleks keegi pidanud midagi saama. Sellepärast tuleb küsimus kordamisele. Missugusele kirjanikule on BAASis kõige rohkem arvustusi kirjutatud (kõik žanrid tulevad arvesse)? Kes kirjutab selle asemel teisel kohal oleva autori, saab 1 punkti.
Ray Bradbury (0). 1 punkti andis Indrek Hargla (R&M sai ainsana punkti). Veel pakuti Isaac Asimov (7), Arthur Clarke, Collins, Harry Harrison, Stanislaw Lem, Sergei Lukjanenko, Redford, Robert Silverberg, vennad Strugatskid ja Roger Zelazny.

10. Ja kuna seda eelmine kord halvasti teati, siis küsin uuesti üle ka selle: Missuguse kirjaniku romaanidele on BAASis kõige rohkem arvustusi kirjutatud? Kes kirjutab selle asemel teisel kohal oleva kirjaniku, saab 1 punkti.
Terry Pratchett (2). 1 punkti andis Roger Zelazny (1). Veel pakuti Isaac Asimov (7), Arthur Clarke, Philip Dick, J.K. Rowling, J.R.R. Tolkien ja Herbert George Wells. 1 ei vastanud.
11. Millega on ulmeajalukku läinud tegelane Griffin, kelle eesnimeks on pakutud Jack, Hawley või John, kuid kellele tema looja tegelikult täiesti asjakohaselt eesnime üldse ei andnud? Tegu on ühtlasi ühe esimese maniakaalselt võimuihara teadlasega ulmes.
Wellsi “Nähtamatu” peategelane (eri sõnastuses 9). Veel pakuti ajamasin, ehitas lennumasina, ehitas surmakiirte masina, esimene kloon, oma leiutiste poolt hävitatud, proovis maailma vallutada ja surematu. 1 ei vastanud.

12. Küsitav kirjanik on teise, seni märksa tuntuma samanimelise kirjaniku järeltulija. Küsitav on avaldanud palju jutukogumikke ja romaani “Kõss”. See kirjeldab ühiskonda, mis on üle elanud globaalse katastroofi ning suur osa inimkonna kultuuripärandist ja teadmistest on kadunud. Inimsugu on langenud keskaja taseme¬le. Kes on selle teose autor?
Tatjana Tolstaja. Nulliring. Pakuti Martin Amis, Joe Hall, Herbert, McCaffrey, Nõu, Christopher Tolkien, Wells ja Siim Veskimees. 9 ei vastanud.

13. Vähe on neid rolle, mille eest sama näitleja saab sama auhinna kaks korda. Siiski on Mike Myers seda suutnud. MTV filmiauhin¬na parima pahalase kategoorias võitis ta sama rolli eest aastail 1998 ja 2000. Lisaks nimetati ta selle auhinna kandidaadiks sama rolliga veel 2003, aga siis enam ei võitnud. Mis rolli Myers mängis?
Dr. Evil (10). 1 punkti andsid Austin Powers ja Fat Bastard (Austin Powers). Veel pakuti dr. No, Mini Me, Saatan, Shrek ja SPECTRE boss.

14. Tänavu sai eesti popmuusikas populaarseks spiritismist tun¬tud nähtus, kus meedium võtab ühendust kellegi hingega ja siis hakkab hing meediumi kõneorganeid kasutades rääkima. Mis termin see on?
Psühhofoonia. Nulliring. Pakuti seestumine (6), kanaldamine (2), kabalism, ouja, possessioon, seanss ja transgressioon. 1 pakkus 2 vastust, 5 ei vastanud.

15. On selge, et neli inimest suudavad kirjutada märksa rohkem kui üks. Neli naiskirjanikku on ühise nime Erin Hunter all avaldanud alates 2003 juba 23 romaani ühisel teemal ja lõppu ei paista. Victoria Holmes mõtleb sisu välja ning Kate Cary, Cherith Baldry ja Tui Sutherland panevad seda kirja. Romaanisari kannab nime “Warriors” ning selle teine seeria (7.-12. romaan) kannab nimesid “Midnight”, “Moonrise”, “Dawn”, “Starlight”, “Twilight” ja “Sunset”. Kuidagi väga tuttavad pealkirjad? Kolmas seeria (13.--18. romaan) kannab nimesid “The Sight”, “Dark River”, “Outcast”, “Eclipse”, “Long Shadows” ja “Sunrise”. Kellest räägib see romaaniseeria? Ei räägi vampiiridest, kuid ka mitte inimestest.
Kassid. Nulliring. Pakuti libahundid (13), haldjad (3) ja jumalatest sõdalased.

16. Kuidas Bram Stoker tappis oma kuulsas romaanis vürst Dracula? Üldjuhul vampiiride tapmiseks seda moodust ei kasutata.
Kaks vaia löödi korraga kõrri ja südamesse. R&M sai ainsana 1 punkti vastuse "puidust vai südamesse” eest. Veel vastati: pea raiuti maha (4), pandi põlema (2), päikesevalgusega (2), hõbekuuliga, jahinoaga, lasti maha, maeti une pealt koos kirstuga, mürgitati, süda rebiti välja, ta muutus uuesti inimeseks ja vai löödi läbi kirstu.

17. Kuidas nimetatakse viplalate võlukunsti?
Tinistamine (16). 1 ei vastanud.

18. Mis nimi on Philip K. Dicki nimes peidetud K-tähe taha?
Kindred (2). Veel pakuti Kenneth (4) = Ken, Karl (3), Kevin (2), Konrad (2), mitte midagi (2) ja Kenyon.

19. Rahvusvaheline Tolkieni lugemise päev on 25. märtsil. Miks just sel päeval? Seosed Tolkieni sünni, surma ja muu eraeluga puuduvad.
Sel päeval Keskmaa ajaarvamise järgi langes Sauroni võim. Nulliring. Pakuti “Kääbiku” ilmumise aastapäev (5), Bilbo reisi algus (eri sõnastuses 3), Bilbo sünnipäev (3), Bilbo ja Gandalfi esmakohtumine (2), Frodo ja Bilbo sünnipäev, lahkumine Keskmaalt, suvaline ilus kuupäev ja tähtis kuupäev Keskmaal.

20. Arthur Clarke’i üks peateoseid on neljast raamatust koosnev kosmoseodüsseia sari. Esimese raamatu põhjal valminud film “2001: kosmoseodüsseia” kuulub filmiklassikasse. Ka teiste raama¬tute pealkirjades sisaldub aastaarv. Nimetage need kolm aastat!
2010 (14), 2061 (4) ja 3001 (4). Veel pakuti 2060 (5), 2100 (5), 2011 (4), 2020 (4), 2046 (2), 3010 (2), 2012, 2013, 2030, 2031, 2050, 2101 ja 2261.

21. Selle kõik osad valmistati maailma eri otstes: terasplaadid Leardi tehastes Liverpoolis, paagid Cail&Co juures Pariisis, moo¬tor Kruppi tehases Preisimaal, mõõteriistad valmistasid vennad Hartid New Yorgis, rammi Motala vabrikud Rootsis, sõuvõlli Pen&Co Pariisis jne. Millest on jutt?
“Nautilus” (12). Veel pakuti “Titanic” (3), kosmoselaev ja Batmobiil.

22. See sõna on a) kvenjakeelne sõna, tähistamaks kogu Universumit ehk ‘Maailm, mis On’, b) saar Havnori ja Enladi vahel, esime¬ne merest tõstetud Meremaa saar, c) David Zindelli raamatusarja nimimaailm, d) Babüloonia tarkuse- ja võlukunstijumal, maailma¬korra hoidja, e) arvutimängude “Wing Commander”, “Need for Speed”, “Command&Conquer”, “Dead Scape”, “Dragon Age”, “Dante’s Inferno” tootja. Mis sõna?
Ea (4). Veel pakuti Roke (2), Accolade, Arda, Argos, Atari, Bethseda, Biosfäär, Blizzard, Eidos, Kunst, Sega ja Westwood.

23. Kelle plaat on “Kosmoseodüsseia”? Laulud plaadil: 1. “Kosmoseodüsseia”, 2. “In spe”, 3. “Meie linn on linnulaat”, 4. “Mikromegas”, 5. “Robotite rünnak”, 6. “Lilled Algernonile”, 7. “Must uks”, 8. “Põgene, Ragnar”, 9. “Hei, Sebastian”, 10. “Ma olin teismeline libahunt”, 11. “Hüvasti, maa”, 12. “Aeliita”, 13. “Kodutee”. Kirjutage vastuseks bändi nimi!
“Eliit” (3). 1 punkti andis Vaiko Eplik. Veel pakuti “In Spe” (3), “Sõpruse Puiestee” (2), “Aeliita”, “Alumiinium, Sinu Sädelev Sõber”, “Anarh”, “Data”, “HU?” ja “Kosmikud”. 2 ei vastanud.

24. Kuidas nimetatakse hüpoteetilist megastruktuuri, mida üliarenenud tsivilisatsioonid kasutavad oma energiavajaduse rahuldamiseks? See kujutab endast tähte ümbritsevat pinda, mis tiirleb ümber tähe fikseeritud kaugusel ja kasutab ära kuni 100% sellelt tähelt kiirguvast energiast.
Dysoni sfäär (6). Õigeks loeti ka Tysoni sfäär. Veel pakuti heliosfäär, kera, plasma, portaal, rõngasmaailm, sfäär ümber tähe, toorus ja võrk. 2 ei vastanud.

25. Millal toimub arvutimängu “Warhammer” tegevus? See aastaarv sisaldub ka mängu täielikus pealkirjas.
40 000 (11). Veel pakuti 3000 (4), 4044 ja 500 e.m.a.

26. Sõjaprintsess Xena oli algselt mõeldud tähtsusetu kõrvaltegelasena ühes teises sarjas. Millises?
“Herakles” (7) = “Hercules” (6). Õigeks loeti ka “Heracles” (2) ja “Herkules”. Pakuti ka “Conan”.

27. EE 10. köites on märksõna “ulmekirjandus” all loetletud Eesti ulmekirjanikke: Rein Sepp, Urmas Alas, Boris Kabur, Eiv Eloon ja kurioosumina üks luuletaja, keda ulmekirjanikuks peab küll ainult EE. Eluaastad 1923-66, luulekogud “Nimetu saar”, “Olematus võiks ju ka olemata olla” ja “Päikesepillaja”. Kes?
Artur Alliksaar (8). 1 punkti andis Alliksoo. Veel pakuti Marie Under (2), Doris Kareva, Ilmi Kolla ja Rudolf Rimmel. 3 ei vastanud.

28. Mystery Incorporated ilmus ekraanile juba 41 aastat tagasi ning sestsaadik tegeleb ühtelugu kõiksugu kollide ja üleloomulikuga (kokku ca 300 osa alates animatsioonist kuni täispikkade filmideni). Rühma kuuluvad Fred Jones, Daphne Blake, Norville “Shaggy” Rogers, Velma Dinkley ja veel keegi ning rohkem liikmeid ei olegi olnud. See keegi on rühma tuntuim liige, suisa maskott, kelle nimi alati pealkirjades on ära toodud ja tema järgi võtsid endale nime vampiiritapja Buffy abilised. Kellest on jutt? Mõned pealkirjad: “X and Ghoul school”, “X and Reluctant Werewolf”, “X on Zombie Island”, “X and Witch Ghost”, “X and Alien Invaders”, “X and Monsters Unleashed”. X on küsitav, enamik ülejäänud pealkirju on samasugused.
Scooby-Doo (10). 1 punkti andsid Scooby ja Scooby gäng. Veel pakuti Allie, Jack Whedon ja Xander. 2 ei vastanud.

29. 2011. aasta algul jõustus selles riigis tööseaduse muudatus, mis muutis tulumaksukohuslasteks ka nõiad, astroloogid ja ennustajad. Arusaadavalt loetletud subjektid selle üle ei rõõmusta. Kohalik nõiakuninganna Bratara Buzea ähvardas isegi valitsuse täies koosseisus ära needa. Mis riik?
Rumeenia (6). Veel pakuti Haiiti (4), Brasiilia, Jamaika, Nigeeria, Zimbabve, Tšehhimaa, Ukraina ja Venemaa.

30. Mitmes BAASipäev on täna, 23. juulil 2011?
5115. Pakuti 2100 kuni 5732. Mediaan oli 4780, lähim pakkumine oli 5110. Vähemalt 2 punkti sai 11 võistkonda vahemikku 4092 kuni 6138 pakkumise eest. 1 punkti piirid olid 3069 kuni 7161 ja 2 võistkonda ei mahtunud ka selle sisse.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0610)