pilt1


12. oktoobril toimus Tartu Rahva Raamatu Tasku Keskuse kaupluses Bioteaduste Üliõpilaste Seltsi (BÜS) poolt korraldatud teemaõhtu, millel käsitleti Indrek Hargla raamatut "Suudlevad vampiirid" ning vananemist. Vananemise geneetilise taustaga seotud probleeme kommenteeris geneetik Riin Tamm. Üritus oli esmakordne, osutudes väga populaarseks ning seda laadi üritustega kavatsetakse ka tulevikus jätkata. Teemaõhtu ideeks oli näidata, kui tõesena ja iseenesest mõistetavana näib ulmekirjandus kui see on kirjutatud realismi lähedaselt.

Teema, mida sel korral puudutati, oli vananemine. Selgus, et tegelikult ei ole teadlastele vananemise kui tervikliku protsessi mehhanisme teada - seda on lihtsalt äärmiselt keerukas uurida. Teada on, et vananemisel mängivad suurt rolli telomeerid - kromosoomide otsad, mis vananedes rakujagunemiste tagajärjel lühenevad. Ka raamatus “Suudlevad vampiirid” oli vampiiride igavese nooruse üheks saladuseks telomeeride lühenemise peatumine. Ainuüksi selle protsessi peatamisest aga ei piisa, sest näiteks mängivad vananemise puhul olulist rolli veel vabad hapnikuradikaalid, mis tekivad meie organismis hingamise tagajärjel mõjudes kuhjudes rakkudele surmavalt.

pilt3


Kuid siiski, kas vananemine on nähtus, mida saaksime pidurdada või sootuks vältida? Esiteks sõltub vastus muidugi sellest, kelle käest seda küsida, kuid suure tõenäosusega vastavad oma ala spetsialistid sellele eitavalt. Organismi võib vaadelda kui üht suurt masinat, millel võime korduvalt vahetada erinevaid suuremaid ja väiksemaid osi, kuid siiski jõuab mingil hetkel kätte aeg, mil parandamine enam ei aita ning see masin tuleb maha kanda. Samamoodi töötab ka inimese organism - lõputuna näiv ravimine aitab meil elada kauem ja ehk ka kvaliteetsemalt, kuid kunagi tuleb siiski lõpp.

Sellegipoolest ei tasu pead norgu ajada, sest teadustöö vananemismehhanismide uurimise osas käib pidevalt edasi. Praeguseks on värskemad ning paljulubavamad avastused täheldanud, et hiirtel on võimalik eluiga pikendada madala kalorisisaldusega dieedil. Samuti on murranguliste ja lausa ulmelistena näivate tehnoloogiate abil suudetud rakkude ning ka mõningate mudelorganismide vananemist mitte ainult peatada, vaid ka programmeerida vastupidiseks ehk vananemise asemel organism hoopis nooreneb. Vananemine on äärmiselt põnev ning väärt uurimisvaldkond ja annab kindlasti ka palju mõtteainet.

Selleks, et juba uute teemade kohta põnevaid teadmisi ja mõtlemisainet saada, kutsume teid kõiki 7. detsembril kell 18.00 järgmisele teemaõhtule Tasku Keskuse Rahva Raamatu kauplusesse, kus räägime narkomaania teemal.

pilt4
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0562)