nanopiltKuna Tartu ulmekirjutajate töötuba plaanib pealkirjas mainitud sündmusest osa võtta, siis palusime ühel selle kirjutamissündmuse pikaaegsel veteranil, Mona Hakomaal, lühidalt kommenteerida, mida NaNoWriMo ehk National Novel Writing Month endast kujutab.



Üks ilukirjanduslik romaan algab 50 000 sõnast, ja nimelt nii palju tulebki kirjutada igal aastal novembris toimuva Nanowrimo võistluse ajal. Võistluse eesmärgiks on vabastada perfektsionismi ja hirmu küüsis vaevlevad kirjanikud, pakkudes neile seltskonda kaaskannatajate näol, keda eelmisel aastal oli lausa 200 000, ning võimalust oma peas olevad ideed paberile panna. Võistlus sai alguse 1999. aastal San Franciscos, kus 21 sõpra panid end kirjutades proovile ja nüüdseks on see kasvanud ülemaailmseks fenomeniks.

Niisama lihtne see ongi: registreeri ennast Nanowrimo ametlikul kodulehel ja 1. novembril alusta oma surematu romaani kirjutamist ning koos teistega paanitsemist. Osalemine on tasuta, aga korraldajad võtavad meeleldi vastu annetusi. Võitmine käib ausüsteemi järgi. See tähendab, et keegi peale sinu enda ei saa kinnitada, et sa need 50 000 sõna tõepoolest kirjutasid.

Ise sattusin Nanowrimo kodulehele aastal 2003 ja sellest saati olen osalenud igal aastal ning ühe väikese erandiga ka tavaliselt võitnud. Kuigi minu romaanidest pole ükski ilmavalgust näinud, on riburadapidi lugusid kirjanikest, kelle Nanowrimo ajal kirjutatud romaanid on hiljem kirjastatud ja ka massidesse jõudnud. Üritus sobib väga hästi neile, kellel on meeletult ideid, aga kes tavaliselt ei leia aega, et neid kirja panna. Kirjutamiskuu õpetab autorile püsivust, et kuu aega, päev päeva järel 1500 sõna kirja panna. See on väga hea kool.

Kirjutada võib ka rohkem, kui 1500 sõna päevas ja igal aastal leidub täiesti utoopilisi sõnahulki. Siiski on minu jaoks asi ikkagi selles, et kirjutada hästi, mitte numbrite järele joosta.

Miks osa võtta? Sest see on lõbus. Sest see on unikaalne kogemus, mida on mujalt raske saada. Sest sa võid tutvuda toredate inimestega üle maailma, kes on samal teekonnal kui sina. Sest mõelda, kuidas panna ninjasid oma romaani, on tore. Sest sa tegelikult suudad seda, mis sest et sa hetkel nii ei arva. Põhjuseid on palju, tõenäoliselt saaks neistki romaani kokku. Kuigi ürituse koduleht on ingliskeelne, siis see, mis keeles sa kirjutad ei ole oluline.

Vaata lisa: www.nanowrimo.org
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0542)