jyrkaUlmelugejad‭ (‬ja ka algajad ulmekirjanikud‭) ‬on ekslikul arvamusel,‭ ‬et lühijuttu on lihtsam kirjutada kui romaani.‭ ‬Ilmselt‭ ‬just‭ ‬sellest veendumusest tuleneb ka teine eksiarvamus,‭ ‬et teksti pikkus on võrdeline teksti väärtusega,‭ ‬et laastud kui sellised on praht igal juhul.‭ ‬Tõsi ta on,‭ ‬kehvasid laaste on laadungites kirjutatud ja avaldatud,‭ ‬kuid kehvasid romaane on kindlasti rohkem.‭ ‬Paradoks selles,‭ ‬et kehvas romaanis on reeglina seiklusi ning ka kehv romaan võib meelelahutusena kirja minna.‭ ‬Kehv laast aga ei lähe kuidagi kirja,‭ ‬et on üks kimp sõnu ja kõik‭!

Eelnev sissejuhatus on vajalik,‭ ‬alustamaks juttu ajakirjast‭ "‬Vortex Science Fiction‭"‬.‭ ‬Ajakirja ilmus vaid kaks numbrit,‭ ‬aga sellega ei üllata kedagi‭ – ‬üllatus on pigem see,‭ ‬et ajakirja kontseptsioon oli palju tekste ühes numbris,‭ ‬mis omakorda tähendas numbri täitmist väga lühikeste juttude ja suisa laastudega.

Ajakirja‭ "‬Vortex Science Fiction‭" ‬mõlemad numbrid olid nummerdatud,‭ ‬aga hoolikad bibliograafid on dateerinud,‭ ‬et esimene number ilmus‭ ‬1953.‭ ‬aasta juulis.‭ ‬Teise numbri kohta oskavad ka nemad vaid öelda,‭ ‬et see ilmus millalgi‭ ‬1953.‭ ‬a lõpus.‭ ‬Peatoimetaja oli‭ ‬Chester Whitehorn ja avaldas ajakirja‭ ‬Specific Fiction Corporation.‭ ‬Kui peatoimetaja oli varemgi ulmeajakirja toimetanud,‭ ‬siis kirjastus‭ ‬oli‭ ‬taolises‭ ‬äris esmakordselt.

Tõttöelda teeb need kaks‭ ‬164‭ ‬leheküljelist ühikut ajakirjaks eelkõige‭ ‬vaid‭ ‬levitamisviis ja teatav perioodilisus.‭ ‬Esimeses numbris polnud isegi peatoimetaja veergu,‭ ‬arvustustest ja kõigest muust rääkimata.‭ ‬Teise numbri lõpus oli peatoimetaja lehekülg,‭ ‬kus‭ ‬Chester Whitehorn avaldas mõned väljavõtted lugejakirjadest,‭ ‬mis ajakirja asjus eriti‭ ‬arusaavad ei olnud‭ ‬ning ennustasid vaid probleeme ja kadu‭ ‬...‭ ‬neile vastukaaluks sai lugeda peatoimetaja õhkamist,‭ ‬et kui kena,‭ ‬et juba teine number ja kui lootusrikas ta on.
1371377 10151944640594379 1923678651 n

Nagu eespool öeldud,‭ ‬ilmus ajakirja vaid kaks numbrit ja niimoodi võib takkajärgi parastada,‭ ‬et lugejatel oli‭ ‬taaskord‭ ‬õigus.‭ ‬Ei saa öelda,‭ ‬et iga ajakiri peab kindlasti järjeromaane,‭ ‬lühiromaane või pikemaid jutustusi avaldama,‭ ‬aga teatav vaheldus kahju küll ei tee.‭ ‬20 ‬juttu esimeses ja‭ ‬25‭ ‬juttu teises numbris võib ikka väga monotoonseks kätte ära minna küll.‭ ‬Üks lugeja märkis teraselt,‭ ‬et kust kavatseb toimetus leida paarkümmend head lühijuttu ja nii igasse numbrisse.

Ma ei tea,‭ ‬palju‭ "‬Vortex Science Fiction‭" ‬sõnalt maksis,‭ ‬kuid‭ ‬kui vaadata ajakirjanumbrite sisukordasid,‭ ‬siis ilmselt vähe.‭ ‬Suuri nimesid pole,‭ ‬esimeses numbris vaid Lester del Rey ja Jack Vance ning paar mõõdukalt tuntud tava-‭ ‬ja krimikirjanikku.‭ ‬Eks taseme näitaja ole ka see,‭ ‬et‭ ‬kui‭ ‬palju ajakirja juttudest taastrükki on väärinud.‭ ‬60‭ ‬aastat on möödunud ning isegi kõikvõimalikud e-kirjastajad,‭ ‬kes kui šaakalid iga kirjandusliku raipe peale tormi jooksevad,‭ ‬pole pidanud vajalikuks neist ajakirjadest midagi taasavaldada.‭ ‬Omal ajal‭ ‬taasavaldati‭ ‬Lester‭ ‬del Rey,‭ ‬Jack‭ ‬Vance'i‭ ‬ja‭ ‬Charles E.‭ ‬Fritchi‭ ‬jutud‭ ‬ning nii‭ ‬see‭ ‬jäi.

Teine number‭ ‬sisult‭ ‬on veelgi haledam ning selle peamine väärtus on vast,‭ ‬et seal debüteeris üheksa uut autorit.‭ ‬Eelkõige väärib‭ ‬number‭ ‬siiski märkimist seetõttu,‭ ‬et seal avaldas oma kaks algajalikku jutukest Marion Zimmer Bradley.‭ ‬Ka sellest numbrist leiti üks jutt kordustrüki vääriline olevat,‭ ‬aga ärgem seda fakti liialt tõsiselt võtame,‭ ‬sest kordustrüki kohaks oli sama toimetaja kokkupandud ajakiri,‭ ‬mida avaldas seesama kirjastus.

Kui tulla tagasi loo alguse juurde,‭ ‬siis probleem polnud juttude pikkuses,‭ ‬vaid ikka ja jälle tasemes.‭ ‬Iga teksti jaoks on olemas optimaalne maht ning oskaja autor paneb selle ka loetavalt kirja.‭ ‬Kuid ajakirja‭ "‬Vortex Science Fiction‭" ‬jaoks neid oskajaid ilmselt ei jagunud,‭ ‬sest kuidas muidu seletada,‭ ‬et ajakirjast praktiliselt puudusid need nimed,‭ ‬kes tolleaegses ulmes juttudega ilma tegid.‭ ‬Kui ma teinekord ei ole eriti nõus ingliskeelses kriitikas antavate hinnangutega,‭ ‬siis ajakirjas‭ "‬Vortex Science Fiction‭" ‬ilmunud tekstide puhul on sõna‭ "‬ilmetu‭" ‬enam kui tabav iseloomustus.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0592)