Tartus etendus Jaanika Juhansoni etendus „Nornide mängud“. Kuigi etendus oli välja kuulutatud küberpungina, siis ma ise, kui hakata juuksekarva lõhestamisega tegelema, liigitaksin asja postapokalüptikaks. Tegelikult oli postapo ainult raamlugu ja etenduse peamine tegevus toimus virtuaalreaalsuses. Siiski jäi küberpungilik element siin liiga nõrgaks, et ehkki võttis etendusest teoreetiliselt 90% ei pääsenud ta siiski domineerima.

Etenduse sisuks oli olukord, kus 4 inimest, kes postapo maailmas põgenesid maailma valitseva tehisintelligentsi hingetute küborgite eest, võetakse kinni ja sunnitakse osalema virtuaalses mängus, mis on omalaadne psühholoogiline eksperiment.

Küberi nõrkus seisnes etenduses eelkõige selles, et tegelased, kes olid sisestatud võimsa tehisintelligentsi poolt mängu, olid liiga passiivsed. Nad tegid seda, mida programm ette oli näinud ja jutustasid meile tasapisi Vanema Edda loo, väga mõjusalt jutustasid – kuid ise sellesse tegelikult sekkumata. Üksikud valikud, mis neile ette anti, ei muutnud, nagu ka mängijad ise peagi taipasid, kuigi palju mängu kulgu. Valikud anti vaid vastavalt inimesele ja tema psühholoogilisele profiilile sellised, mis juhtisid mängu just tehisintelligentsile soovitud suunas.



Kui loo meestegelane alguses kiitles, et ta on sarnastes mängudes osalenud ja teab paari viisi petmiseks, siis see oli ka ainus kord, kui häkkimine üldse jutuks tuli. Niipea, kui asjaks läks, siis ta ainult ulgus, et „mis, jälle sain surma, laske tagasi mängu“ – ent ei püüdnud kordagi reaalselt süsteemi koodi murda, seda kuidagi kahjustada ja kirjutada endale sobivas suunas. Veidi ta kauples küborgitega, kuid see oli parimal juhul psühholoogiline manipulatsioon, mitte petmine ja jättis üsna saamatu mulje. Samamoodi ka teised tegelased ise, aktiivselt, mänguväliselt, oma mänguavataride väliselt ei püüdnud midagi teha. Jah, Vanem Edda oli esitatud võimsalt, mõjusalt, algusest lõpuni, kuid see oligi loo peamine puudus – tegelased, kes sunniviisiliselt mängu avataridesse sisestati, oleks pidanud alistuva osalemise asemel mängu vägivaldselt muutma, põrmu tallama, vastu võitlema kõigi oma oskustega ja eelkõige mänguväliselt koodi murdma või rauda kahjustama. Isegi, kui see poleks neil õnnestunud, oleks see muutnud loo haaravamaks ja usutavamaks. Etenduse tutvustuses on öeldud, et „fantaasiaküllases tulevikus hargnev karge, karm ja jõuline lugu keskendub kolme kangelanna (vale)valikutele“. Kuid tegelikult peab ütlema, et see keskendus pigem nende valikute tegemata jätmisele reaalses maailmas ja etteantud valikutele alistumises virtuaalses. Jäi üsna selgusetuks, miks tegelased, kes polnud veel mängu sisestatud, passisid niisama, lausudes vahepeal vaid paar kommentaari, mille sisu oli, „lollid olete, laske mind mängu, ma oskan paremini“, ehkki oli kohe alguses programmi poolt öeldud ja ka kõrvalt näha, et need, kes on mängus sees, kaotavad oma mina ja teevad täpselt nii nagu mäng tahab. Just see raamlugu Vanema Edda ümber, see postapo, see küberpunk, mis oleks pidanud toimuma väljaspool mängu, reaalses maailmas programmi ümber, oli tegelikult puudu.



Muid, pisemaid küsitavusi tekkis samuti, näiteks lõpus – kui tehisintelligents kohe alguses lasi oma väljavalitu ära kiibistada, siis järelikult oli ta oma valiku juba teinud. Milleks üldse see mäng ja need valikud, sest ta poleks – kiipide puudumise tõttu – niikuinii saanud teistesse siseneda ja neid üle võtta. Ilmselt ta lihtsalt lõbustas ennast, kuid see muutis kogu mängus toimuva traagika lihtsalt mõtetuks. Tehisintelligentsi valik oli langetatud juba enne, kui põhitegevus algas. Mäng ei määranud enam midagi.

Samas, pean ütlema, et näitlejad mängisid väga hästi, minu kummardus neile. Lavakujundus ja kogu atmosfäär, kaasa arvatud eriefektid olid väga head ja etenduse lõpuks jäi hinge võimas tunne. Sest Vanema Edda lugu oli sügav, hinge liigutav ja esitatud nii, et kogu õhtu pärast saalist väljumist olin selle lummuses. Mul on väga hea meel, et sain sellest kõigest osa. Raamlugu ei kandnud, kui vaadata seda rangest küberpungi vaatepunktist, kuid kõik muu, see 90% tegevusest, see mitteulmeline osa, kandis nii kõrgustess, kui virutas sealt alla. Ma loodan väga, et see ei jää Jaanika Juhansonil viimaseks ulmeteemaliseks etenduseks ja järgmised tulevad veel paremad.

Fotod: Ruudu Rahumaru www.teatermustkast.ee/lavastused/nornide-mangud
Kes soovivad "Reaktori" tööshoidmisele kaasa aidata, siis ootame kõigilt huvilistelt kaastöid juttude, artiklite, uudisvihjete jne näol. Meie aadress küberavarustes on: toimetus@ulmeajakiri.ee
Detsember 2017 (18)
November 2017 (23)
Oktoober 2017 (20)
September 2017 (15)
August 2017 (19)
Juuli 2017 (21)
Juuni 2017 (19)
Mai 2017 (23)
Aprill 2017 (19)
Märts 2017 (18)
Veebruar 2017 (19)
Jaanuar 2017 (18)
Detsember 2016 (16)
November 2016 (18)
Oktoober 2016 (17)
September 2016 (20)
August 2016 (20)
Juuli 2016 (18)
Peatoimetaja veerg 07/16
Filmimees Einar Kuuske võluvad postapo-maailmad
Mida teha Stalkeriga?
Repliik: See ei ole ulme!
Palju õnne, Paul Verhoeven
Kuidas sai minust (ja Ollist) ulmik ehk meie imetabased seiklused Udu talus
Berliini müür: Simon Clarki apsakas... või mitte apsakas?
Nornide mängud: küberpungi etendus Tartus.
Metal-muusika ja ulmeline animatsioon (Estcon 2016 ettekande põhjal)
Raamatuarvustus: Poodud võõras
Raamatuarvustus: Terry Pratchett „Karjase kroon“
Kurioosum 07/16: Kus keegi kirjutab
Kõver kiirgus 07/16
Ulmeuudised 07/16
Uudiskirjandus 07/16
Jutt: Astrid Loomgreni toimik
Tõlkejutt: Üheksas sõrmus
Koomiks: Pimeduse piiril
Juuni 2016 (19)
Mai 2016 (19)
Aprill 2016 (17)
Märts 2016 (17)
Veebruar 2016 (20)
Jaanuar 2016 (21)
Detsember 2015 (21)
November 2015 (23)
Oktoober 2015 (17)
September 2015 (20)
August 2015 (15)
Juuli 2015 (22)
Juuni 2015 (21)
Mai 2015 (16)
Aprill 2015 (17)
Märts 2015 (18)
Veebruar 2015 (16)
Jaanuar 2015 (13)
Detsember 2014 (19)
November 2014 (16)
Oktoober 2014 (15)
September 2014 (17)
August 2014 (11)
Juuli 2014 (17)
Juuni 2014 (18)
Mai 2014 (18)
Aprill 2014 (14)
Märts 2014 (14)
Veebruar 2014 (15)
Jaanuar 2014 (13)
Detsember 2013 (16)
November 2013 (14)
Oktoober 2013 (15)
September 2013 (14)
August 2013 (16)
Juuli 2013 (17)
Juuni 2013 (16)
Mai 2013 (17)
Aprill 2013 (17)
Märts 2013 (16)
Veebruar 2013 (20)
Jaanuar 2013 (18)
Detsember 2012 (14)
November 2012 (15)
Oktoober 2012 (20)
September 2012 (15)
August 2012 (17)
Juuli 2012 (17)
Juuni 2012 (16)
Mai 2012 (16)
Aprill 2012 (16)
Märts 2012 (16)
Veebruar 2012 (16)
Jaanuar 2012 (16)
Detsember 2011 (17)
November 2011 (14)
Oktoober 2011 (13)
 
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud. (0.0447)