Reaktor jätkab Estconi viktoriinide küsimuste ja vastuste avaldamist, seekord 2015.aasta viktoriini materjal. Kõik kolm, küsimused, õiged vastused ja vastuste analüüs, on käesolevas artiklis
üksteise järel.


1. Gilgameši eeposes avastati metslane Enkidu ja teda taheti tsiviliseerida. Selleks anti talle kaks tsivilisatsiooni tunnust, millega Enkidu tutvus põhjalikult nädal aega. Pärast seda oligi ta saanud tsiviliseeritud inimeseks. Mis olid need kaks tsivilisatsiooni tunnust? Neist üht võib kohata Estconilgi, teist minu meelest mitte.

Talle anti palju õlut (4) ja kogu riigi parim lits (0). Õigeks loeti ka alkohol (2) ja õlletegemine. Veel pakuti tuli (4), keel (2), kirjakeel (2), põlluharimine (2), riided (2), armastus, laulmine, lugemisoskus, luule, mõtlemine, oder, pesemine ja relvad.

2. Poseidon andis Kreeta kuningale härja, et see temale ohverdataks. Kuningal oli kahju ilusat härga ohverdada ja ta ei teinud seda. Karistuseks pani Poseidon kuninganna Pasiphae härga armuma. Kes sündis Pasiphae ja härja ühendusest?

Minotauros (kirjavigadega 12). Kreeta härg andis 1 punkti. Veel pakuti paavian.

3. Kelle või mille jagavad juudid kümnesse rühma: kadošim, ofamim, oralim, sasmalim, šerafim, malafim, elohim, ben-elohim, heruvim ja išim?

Inglid (9). Leo Taxili “Lustakas piibel”, lk. 54. Veel pakuti deemonid, hinged, jumalad, naised ja nädalapäevad.

4. Põduste jõe kaldal elas kuusikus kuri kurg, kes sõi loomi ja isegi väikseid lapsi. Suur Tõll läks teda otsima. Kui kurg tema eest lendu tõusis, kiskus Tõll maast kuuse ja viskas kurge. Kurg sai surma ja kukkus alla, lagunedes veel enne mahajõudmist mitmeks tükiks. Mis tekkis legendi järgi nõnda?

Abruka koos juuresolevate saartega (0) www.looming.ee/index2.php?archive_mode=article&articleid=300. Nulliring. Pakuti järved (3), Kaali järv (3), Muhu (3), Hiiumaa, Kurejärv, mäed, rahnud ja Sõrve säär. 1 ei vastanud.

5. Missugune loom oli Läti rahvuskangelase Lačplēsise ema? Lačplēsisel olid selle eluka kõrvad.

karu (9). W. Veel pakuti jänes (3), ilves ja hunt.

6. Küsitava riigi vanim säilinud film on ulmefilm “Vaadates punaseid vahtralehti”. See valmis 1899 ja esilinastus 1903. Film on 3 minutit ja 50 sekundit pikk ning jutustab, kuidas umbes 1260–85 elanud ajalooline väejuht Taira no Koremori alistab deemoni, kes on endale võtnud printsessi kuju. Mis riik?

Jaapan. (12) W. Momijigari (film) . Veel pakuti Prantsusmaa ja Ungari.

7. Ursula Le Guini romaanis “Pimeduse pahem käsi” koosneb kuu 26 päevast, mida ei nummerdata, vaid igal kuupäeval on nimi: algusest peale Getheny, Sordny, Eps, Arhad, Netherhad, Streth, Berny, Orny, Harhahad, Guyrny, Yrny, Posthe, Tormenbod, Odgetheny, Odsordny ja nimetage kaks järgmist päeva, 1 õige 1 punkt, järjekord pole oluline.

Odeps ja Odarhad (3). Veel pakuti Gonty ja Selidor, Jalalabad, laupäev ja pühapäev, traps ja trups. 7 ei vastanud.

8. Küsitav armastab üle kõige sooja. Talviti hulgub ta sooja otsides ringi. Kui ta leiab näiteks lõkke, on tal kombeks sinna sisse istuda, aga kuna küsitav on külmus ise, siis kustub lõke kohe ära. Sellepärast ei saagi ta kunagi sooja. Kuid tuletõrjujana teda kasutada ei saa, sest tema kiirus on väga väike.

Urr (7). 1 punkti andis Muumitrollide koll. Veel pakuti Külmavana (2), elukas Muumitrollidest, külmking, Liustik ja Niiskus.

9. 1974 avaldas Heljo Mänd lühiromaani “Soovid tagurpidi”, mille peategelane Jaana kohtub kooli minnes isikuga, kes ei saa tänapäeva liikluses hästi hakkama. Jaana aitab ta üle elava liiklusega ristmiku ja tasuks saab imepärase võime: kolme päeva jooksul täituvad kõik tema soovid. Kes andis Jaanale selle võime? Tema järgi oli Tallinnas nimetatud tänav nii raamatu ilmumise ajal kui tänapäevalgi.

Hall vanake (2, Hallivanamehe tänav). Veel pakuti Järvevana (3), Vana Toomas (3), Ülemiste vanake (2), rüütel, tont ja vaim. 1 ei vastanud. Heljo Mänd andis mitu vihjet selle kohta, et Ülemiste vanake ja Järvevana on valed vastused.

10. Kes saatis ulmelisti sf2001 läbi aegade esimese kirja? Kahjuks võeti listi arhiiv võrgust maha, mistõttu ma ei saanud kuupäeva kontrollida (see oli millalgi 1996. aasta mai keskel). Kiri koosnes ühest lausest: «Mis võiks olla avalöögiks?» Sellele ei kirjutanud ta alla kodanikunimega, nii et vastata võib ükskõik kas kodanikunime või selle nime, mille ta kirja alla kirjutas.

Mati Tee (1) ehk Wõrokas (1). Veel pakuti Taavi Tuvikene (5), Jüri Kallas (4), Veiko Belials, Pronto ja Kristjan Sander.

11. Plinius Vanem kirjutas aastail 77–79 37-köitelise “Loodusloo”, mida võib nimetada antiikaegseks entsüklopeediaks. Ta ei suhtunud ainesesse kriitiliselt ja sellepärast on teos kohati üsna ulmeline. Näiteks kirjeldas ta Indias elavat rahvast nimega astoomid. Astoomid elavad üksnes meeldivatest lõhnadest ja vastiku lõhna kätte võivad nad surra. Astoomidel puudub miski, mis teistel inimestel olemas on. Mis puudub astoomidel?

suu (5) W. 1 punkti andsid hambad. Veel pakuti tagumik (2), hing, lõhn, naba, nina, väljaheited ja väljalaskeorganid.

12. Esimese eesti balleti kirjutas Eduard Tubin. See esietendus “Vanemuises” 31. märtsil 1943. See põhineb eesti rahvaloomingul ja on täiesti ulmeline, nagu pealkirjastki näha. Horrori ajalukku on see läinud sedapidigi, et seda etendati “Estonias” märtsipommitamise õhtul 9. märtsil 1944. Etendus jäi pooleli, teatrimaja hävis ning partituuri ainueksemplar ja orkestrimaterjal põlesid ära. Mis on selle balleti pealkiri?

“Kratt” (7). Veel pakuti “Libahunt” (4), “Kalevipoeg”, “Vetevana” ja “Vikerlased”.

13. Missugune on BAASi kõige kõrgema hindega romaan nendest, millele on kirjutatud vähemalt 10 arvustust? Küsitaval romaanil on 57 arvustust keskmise hindega 4,93. Pealkirjast piisab, autorit pole vaja.

“Härjapõlvlaste kaitseala”. Nulliring. Pakuti “Asum” (3), “Enderi mäng” (3), “Düün” (2), Strugatskite “Kuu ordu”, “Kääbik”, “Marsi kroonikad”, “Trifiidide päev” ja “Väljasõit rohelisse”. 1 ei vastanud.

14. Lugesin kord ühest krimiromaanist (isa Brown?), et Jenkins on inimeste arvates väga levinud perenimi, aga tegelikkuses haruldane. Krimiromaani detektiiv kohtas Jenkinsi-nimelist ja järeldas, et too ei esine õige nime all, sest neid on vähe, kelle õige nimi on Jenkins. BAASiski Jenkinsid sisuliselt puuduvad, kuid esineb vastupidine: üks Jenkins on BAASis varjunime all! Ta elas 1896–1975, pälvis 1956 Hugo ja 1996 retro-Hugo jutu “Esimene kontakt” eest. See on Jürka hinnangul esimene jutt, milles kasutatakse universaalset tõlkeseadet (selle abil suheldi tulnukatega). 1934 kujutas ta jutus “Külgepidi ajas” esimesena paralleelmaailmu, 1946 jutus “Joe-nimeline loogika” arvutit. Jenkins kaebas kohtusse “Star Treki” tootja Paramount Picturesi, sest episoodi “Esimene kontakt” pealkiri rikkus Jenkinsi arvates tema autoriõigust. Kohus otsustas, et “esimene kontakt” on üldnimetus ega ole autoriõigusega kaitstav. BAASis on tal 211 juttu 33 arvustusega, millest pooled on ainsale eesti keeles ilmunud jutule. Nimetage Jenkinsi varjunimi!

Murray Leinster (3). W. Veel pakuti Edward Burroughs, Henry Kuttner, George RR Martin ja Robert Sheckley. 7 ei vastanud.

15. Jázcar on Lõuna-Hispaanias asuv küla, kus 2010. aastal elas 221 inimest. 2011 filmiti seal “Smurfid” ja selle jaoks tehti külas üks muudatus. Pärast filmi valmimist olukorda ei taastatud. Kui 2010. aastal käis külas kolmsada turisti, siis 2011. aastal 80 tuhat. Mida siis külaelanikud selle filmi tarbeks tegid?

Kogu küla värviti helesiniseks, sealhulgas kirik ja hauakivid kalmistul. W (Kõik majad värviti siniseks) (3). Lugesin õigeks ka: midagi värviti siniseks. 1 punkti andis: värvisid muru siniseks. W. Veel pakuti: ehitasid lennuraja, ehitasid majad ümber, kannavad smurfimütse, külaväljak, küpsetavad kooke, smurfiküla ja ümmargused aknad. 2 ei vastanud.

16. 9. veebruaril teatas BAAS oma avalehel:
sünnipäev: George Allan England (138)
sünnipäev: Vladislav Gontšarov (45)
surmapäev: George Langelaan (43)
sünnipäev: Anne Robillard (60)
sünnipäev: Viktor Saparin (110)
sünnipäev: Vjatšeslav Šalõgin (47)
sünnipäev: Jaroslav Zyka (93)
Nendest on ühele kirjutatud rohkem arvustusi (11) kui kõigile ülejäänutele kokku (9). Lisaks on ta ainus, kelle eesti keeles ilmunud jutte on arvustatud. Kes see kirjanik on?

England. Kristjani ja Silveri soolovastus. Pakuti Langelaan (4), Saparin (4), Robillard (3), Gontšarov ja Šalõgin.

17. Üks koomiksiajakiri püstitas 24. augustil 2014 kõigi aegade rekordi: selle esimene, 1938 ilmunud number müüdi eBay oksjonil rohkem kui 3,2 miljoni dollari eest. Ajakiri ilmub tänapäevani. Alguses oli see kuukiri, tänapäeval nädalakiri. Avanumbris tutvus maailm Clark Kenti ehk Supermehe ja tema armastuse Lois Lane'iga. Teiste hulgas esinesid seal veel meistermaag Zatara, viietärnireporter Scoop Scanlon ja Tex Thompson (pärastine Mister America). Koomiksi Supermeest käsitleva osa töötasid välja ja joonistasid Jerry Siegel ja Joe Schuster. Nimetage see koomiksiajakiri!

“Action Comics” (2). W. Veel pakuti “Marvel” (2), “Amazing”, “Astonishing Comics”, “Cryptonite”, “Justice League”, “Marvel Superheroes”, “Smash!”, “Superheroes” ja “Superman”. 2 ei vastanud.

18. Üks kõige tuntumaid filmide tõlkijaid vene keelde on Dmitri Putškov hüüdnimega Goblin. Peale tõsimeelsete tõlgete on mitmele filmile tehtud naljatõlkeid: visuaalne osa on loomulikult muutumatu, aga tegelaste jutt on paroodia. Selliseid Goblini tõlkeid on tehtud ka Venemaa filmidele. Missugust “Tähtede sõja” tegelast nimetatakse Goblini tõlkes Tšeburan Vissarionovitšiks?

Yoda (4). B, Tšeburaška. Veel pakuti Darth Vader (3), Chewbacca (2), Jabba the Hutt (2), R.J., Anakin Skywalker ja Luke Skywalker.

19. Küsitav romaan ilmus 1865 ja 1931 keelustati see Hiinas. Tsensori kindral Ho Chieni väitel solvab antropomorfsete loomade kujutamine inimsust. Romaani lugejad võivad tsensori meelest hakata loomi kohtlema samasuguse austusega nagu inimesi, millel olevat kohutavad tagajärjed. Mis teos see oli?

“Alice Imedemaal”. (2) W, List of books banned by governments. Veel pakuti “Doktor Doolittle” (5), “Mowgli” (2) = “Džungliraamat”, “Gulliveri reisid” ja “Tarzan”. 2 ei vastanud.

20. Mullu sai suurt tähelepanu eesti ajaloolaste kirjutatud ulme. Kuid juba 2005 ilmus raamat “Põrgu värk”, mille tegevus toimub Tori kandis ning milles Eesti elu juhivad ja suunavad juba vähemalt tuhat aastat kuradid ja teised põrgulised. Lugusid jutustab Vanapagana enese tütar. Kes oli raamatu autor, Torist pärit ajaloolane? BAASist puudub, vist ei loeta piisavalt ulmeliseks.

Aadu Must. Antsu soolovastus. Veel pakuti Lauri Vahtre (4), Mart Helme, Tamur Kusnets ja Valge. 6 ei vastanud.

Clipboard01

21. Kes on pildil? Ta ei ole paha, ta on lihtsalt joonistatud niisugusena. Nagu ikka, perekonnanimest piisab, ehkki eesnime kirjutamine pole keelatud. Neiupõlvenimi on Krupnick, aga seda ma ei mõtle.

Jessica Rabbit (6). Veel pakuti Ariel, Monroe, Rogers ja Sweet. 4 ei vastanud.

22. 12. mail teatas BAAS oma avalehel:
sünnipäev Horst von Allworden (51)
sünnipäev Günter Braun (87)
sünnipäev Leslie Charteris (108)
surmapäev Richard Gehman (43)
sünnipäev Edward Lear (203)
sünnipäev Barry B. Longyear (73)
surmapäev Arthur Borges (9)
sünnipäev Svetlana Prokoptšik (44)
surmapäev Arthur T. Quiller-Couch (71)
sünnipäev L. Neil Smith (69)
Ühele nendest on kirjutatud rohkem arvustusi (14) kui kõigile ülejäänutele kokku (5). Kellele? Suur osa tema loomingust kuulub maailma, mille kõik liikmed on tsirkuseartistid.

Barry Longyear (3). Eesti keeles ilmus “Lilled Algernonile” kogumikus “Uurimismeeskond”. Veel pakuti Edward Lear (4), Arthur Borges (3), Svetlana Prokoptšik (2), Arthur Quiller-Coach ja Neil Smith.

23. Üksainus kirjanik on teeninud “Hugo” ja “Nebula” eri teostega, mis kandsid sama pealkirja. 1959 avaldas ta lühijutu, mis pälvis “Hugo”. Ta kirjutas selle jutu romaaniks, avaldas 1966 ja pälvis “Nebula”. Nimetage see ühine pealkiri ükskõik kas inglise või eesti keeles, kirjanikku ei küsita! Teoste põhjal valminud film pälvis meespeaosatäitja “Oscari”.

“Lilled Algernonile” (5). W. Veel pakuti “2001: Kosmoseodüsseia” (2), “Shining” (2), “Apolloza”, Dick, Heinlein ja Lem. 1 ei vastanud.

24. Ingliskeelses vikipeedias asub küsitavast isikust kirjutatud artikkel 21 kategoorias, mille hulgas on järgmised: Shigeru Miyamoto tegelased, 1986. aasta videomängudes esmaavaldatud tegelased, videomängudes olevad lapsed, videomängudes olevad printsessid, videomängudes olevad kuningannad, videomängudes olevad ninjad, videomängudes olevad naissõdalased, väljamõeldud vibulaskurid, väljamõeldud naismaagid, väljamõeldud piraadid, tuleviku nägemise võimega tegelased, teleporteeruda suutvad tegelased, Nintendo protagonistid, Super Smash Bros võitlejad. Kes on see isik?

Zelda (2). W. Veel pakuti Miazaki = Myosaki, Mononoke (2), Buffy, Shigeru Iwata, Link, Mario ja Shigeru Miyamoto. 3 ei vastanud.

25. Seda, et ulme võib saada tegelikkuseks, näitas üks eesti kirjanik sellega, et avaldas 2003 “Algernonis” jutu riigist, mida valitseb kuningas Ilves. Kuid selle riigi tegelikud valitsejad on mõõgad: uueks kuningaks saab turniiri võitja, ent selle, kes võidab, otsustavad mõõgad ja mitte turniiril osalevad sõdalased. Kes selle jutu kirjutas?

Karen Orlau = Katariina Täht. Veel pakuti Veiko Belials (2), Kaimar Palts (2), Indrek Hargla, Kalevipoeg, Taivo Rist ja Kristjan Sander. 4 ei vastanud.

Clipboard02

26. Kuidas nimetatakse riietust, mis katab kogu keha, sealhulgas nägu? Kui esimene täht asendada h-ga, saame jaapanikeelse sõna erootilise koomiksi kohta. Õige sõna annab 2 punkti, aga mainitud h-ga algav sõna 1 punkti.

zentai. Prometheuse soolovastus. W. 1 punkti andsid hentai (9), gentai, kentai ja nentai. Veel pakuti skafander.

27. “Narnia kroonikate” esimese romaani pealkiri koosneb neljast sõnast, millest kolmas on “ja”. Nimetage ülejäänud sõnad! Kaks õiget annab 1 punkti, järjekord pole oluline.

“Lõvi, nõid ja riidekapp”.
lõvi (13), nõid (13) ja riidekapp (14). Veel pakuti kompass ja mõõk.

28. Missuguse nime all sai tuntuks Henry Maxwell Dempsey? 2015 on tema 90. sünniaastapäev.

Harry Harrison (3). W. Veel pakuti Daniel Keyes ja Henry Kuttner. 9 ei vastanud.

29. Missugune silmatorkav väline erinevus on Andrus Kiviräha Lotte-maailmas kuujänestel võrreldes tavaliste jänestega?

kolm kõrva (7). 1 punkti andis neli kõrva. Veel pakuti kikilipsu värv, klaas pea ümber, sinised, tiivad ja värvus.

30. Viigilahutusküsimus. Andri meelest saab teosest objektiivse ülevaate siis, kui sellele on kirjutatud üle 10 arvustuse, vähemalt on see BAASis päringute vaiketingimus. Kui palju on BAASis üle 10 arvustusega teoseid (28. juuni 2015 seisuga)?

707. 2 punkti piir on 566–848, 1 punkti piir 425–989 ja midagigi saab vahemikus 297–1117. Pakuti 15–5000. Vähemalt 2 punkti sai 2 võistkonda ja 8 jäi punktita.

Lühendid: V – Vikipeedia, W – Wikipedia, B – venekeelne vikipeedia.
Reaktori tööle saab kaasa aidata igaüks! Saada oma jutt, artikkel, arvustus, uudisvihje, arvamus või muu kaastöö toimetuse aadressile toimetus@ulmeajakiri.ee.
© Kõik jutud on autorikaitse objekt, mille kopeerimine ja levitamine on autori nõusolekuta keelatud! (0.0687)